رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2

آیا خوابیدن روی شکم در دوران بارداری بی خطر است؟

خوابیدن روی شکم در بارداری

سوالی بسیاری از خانم هایی که به تازگی باردار شده اند این است که آیا خوابیدن روی شکم در دوران بارداری بی خطر است؟

اگر تا قبل از بارداری عادت داشتید که روی شکم بخوابید، ممکن است در دوران بارداری در آن وضعیت احساس راحتی نکنید.

همچنین با رشد شکم و جنین، خوابیدن به دلیل احساس درد در آن ناحیه، باعث مشکل و ناراحتی شما می شود.

در این مطلب، کیدمام به شما می گوید که آیا می توانید در دوران بارداری روی شکم بخوابید یا خیر و همچنین نکاتی را برای بهتر خوابیدن در این دوران به شما ارائه می دهیم.

 

آیا می توانید هنگام بارداری روی شکم خود بخوابید؟

خوابیدن روی شکم ممکن است گزینه خوبی در دوران بارداری نباشد. با پیشرفت بارداری، رحم سنگین می شود و خوابیدن در آن وضعیت برای شما ناراحت کننده است.

اگر شما عادت دارید که روی شکم بخوابید، احتمالا بدون مشکل می توانید در سه ماهه اول در این حالت بخوابید.

در سه ماهه دوم به بعد ممکن است دچار سوزش سر دل و ریفلاکس اسیده معده در بارداری شوید که این حالت هنگامی اتفاق می افتد که محتوای معده ریفلاکس کند یا به سمت مری برگردد.

خوابیدن روی شکم ممکن است باعث کند شدن روند هضم غذا شود و غذا برای مدت طولانی تری در معده نگه داری شود که این موضوع می تواند سوزش معده و یبوست را تشدید کند.

در طول سه ماهه سوم بارداری، خوابیدن روی شکم دیگر راحت نیست و شما احساس ناراحتی خواهید کرد.

 

چه موقع باید از خوابیدن روی شکم در دوران بارداری خودداری کنید؟

هر وقت احساس ناراحتی کردید باید خوابیدن روی شکم را متوقف کنید.

شما ممکن است تا هفته شانزدهم تا هجدهم بارداری بتوانید بدون مشکل در این حالت بخوابید اما خوابیدن روی شکم بعد از این زمان، ناراحت کننده می شود.

همچنین خوابیدن به پشت در دوران بارداری ممکن است ناخوشایند باشد زیرا وزن جنین در حال رشد بر روی ورید اجوف تحتانی (ورید بزرگی که خون دی اکسید شده از پایین بدن را به قلب می رساند) فشار می آورد.

این موضوع ممکن است سرعت بازگشت خون به قلب را کاهش داده و جریان خون را به جنین محدود کند.

خوابیدن به پشت باعث کمردرد، تنفس دشوار، مشکل در هضم و گوارش، اختلال در گردش خون و احتمالاً باعث افت فشار خون می شود که در نتیجه خونرسانی به رحم کاهش می یابد و اکسیژن و مواد مغذی کمتری به کودک می رسد.

 

بالش های بارداری هنگام خوابیدن روی شکم

اگر فردی هستید که عادت به خوابیدن بروی شکم دارید و ترجیح می دهید سه ماهه اول بارداری را در همان وضعیت ادامه دهید، می توانید یک بالش بارداری (در حالت گرد توخالی یا شیبدار) برای کمک و راحتی در زیر شکم خود قرار دهید.

 

معایب خوابیدن روی شکم در دوران بارداری

هنگام خوابیدن روی شکم در دوران بارداری، وزن اضافی در وسط بدن باعث افزایش کشیده شدن ستون فقرات میشود و در نتیجه این موضوع باعث کمر درد می شود.

این موضوع حتی فشار بیشتری را به پستانهایی که در این مدت دردناک و حساس هستند نیز اضافه میکند.

 

بهترین حالت خوابیدن در دوران بارداری

خوابیدن روی شکم در بارداری

بهترین حالت خوابیدن، خوابیدن به پهلو و ترجیحا به پهلوی چپ در دوران بارداری می باشد.

در طول شب این وضعیت باعث بهبود جریان خون و گردش مواد مغذی از شما به جنین در حال رشد می شود و به کبد شما فشار نمی آورد.

همچنین خوابیدن به پهلو عملکرد کلیه ها را بهبود بخشیده که درنتیجه دفع مواد و مایعات زائد بدن بهتر صورت می گیرد که به نوبه خود به کاهش تورم مچ پا، دست و پاها منجر می شود.

به یاد داشته باشید که قرار دادن یک بالش بین زانوها می تواند خوابیدن به پهلو را برای شما راحت کند.

 

نکاتی برای بهتر خوابیدن در دوران بارداری

تا اینجا متوجه شدیم که خوابیدن روی شکم ایجاد ناراحتی می کند و با تغییر سبک خوابیدن می توانیم از این ناراحتی جلوگیری نماییم.

همچنین برای داشتن خواب راحت و بهتر در این دوران نکاتی وجود دارد که باید به آن توجه کنید:

  1. در طول روز به جای ساعات پایانی قبل خواب، مقدار بیشتری آب (یا مایعات) بنوشید تا نیازی به رفتن به دستشویی و احساس پر بودن مثانه در زمان خواب نداشته باشید.
  2. استفاده از روش های آرامشبخش مانند یوگا، تمرینات تنفسی و مدیتیشن می تواند استرس شما را برطرف نموده و هرگونه اختلال خواب را کاهش دهد.
  3. برای احساس راحتی بیشتر از بالش های بارداری مدل تمام بدن و یا از کوسن های مخصوص استفاده کنید. این وسایل می توانند احساس راحتی بیشتری برای شما ایجاد کنند و کیفیت خواب را بهبود ببخشند.
  4. از خوردن غذاهای تند یا سرخ شده اجتناب کنید زیرا این امر می تواند منجر به سوزش معده و اختلال در خواب شما شود.
  5. برای جلوگیری از حالت تهوع ، می توانید از میان وعده هایی مانند کراکر یا چوب شور استفاده نمایید. این کار همچنین می تواند گرسنگی نیمه شب شما را تسکین دهد.
  6. گوش دادن به موسیقی های ملایم و آرامش بخش قبل از خواب می تواند باعث کاهش استرس شما شده و به خواب بهتر کمک کند.
  7. چند دقیقه قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید. این کار باعث آرامش اعصاب و خواب می شود.
  8. از همسر خود بخواهید که شما را ماساژ دهد.

 

سوالات متداول

  1. آیا خوابیدن روی شکم می تواند باعث سقط جنین شود؟

هیچ مطالعه و پژوهشی ارتباطی بین خوابیدن روی شکم و سقط جنین را تایید نکرده است.

 

  1. آیا خوابیدن روی شکم باعث اذیت شدن و آسیب به کودک می شود؟

بطور کلی خوابیدن یا دراز کشیدن روی شکم به کودک آسیب نمی رساند زیرا دیواره های رحم از کودک محافظت کافی را دارند. فقط ممکن است شما از خوابیدن در این حالت احساس ناراحتی کنید.

 

همچنین بخوانید: محتویات کیف زایمان ؛ هر چیزی که مادر، پدر و نوزاد نیاز دارد

 

با پیشرفت بارداری، بدن به شما می گوید چه چیزی راحت است و چه چیزی مانند خوابیدن روی شکم باعث احساس ناراحتی می شود.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید گوش دادن به بدن و متوقف کردن مواردی است که باعث ایجاد احساس ناخوشایند شده است.

قرار گرفتن در موقعیت مناسب جسمی و روحی و داشتن حال خوب، به شما کمک میکند تا هم خواب خوب و هم بارداری سالمی داشته باشید.

لینک کوتاه این مطلب:

https://kidmam.ir/?p=63200

اشتراک گذاری این مطلب

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter

مطالب مرتبط

مشاغل VIP

دکتر مریم شهبازی
آتلیه عکاسی سها
کودک
جشن
کلینیک
آتلیه
مهدکودک
ماساژ
رستوران
سیسمونی
اسباب بازی
لیاس مادر
لباس کودک

رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2

کیدمام را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

به بالای صفحه بردن