رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2

شیردهی به نوزاد به روش صحیح و اصولی

شیردهی اصولی

یکی از سؤالات همیشگی مادر های شیرده تعداد دفعات شیر خوردن کودک در زمان شبانه ‌روز و در هر وعدۀ غذایی، نحوه شیردهی اصولی به کودک و همینطور تشخیص حد نصاب شیر خوردن نوزاد است تا مطمئن شوند نوزادشان تمام غذای مایحتاج خویش را دریافت می کند.

سایت کیدمام برای رفع این سوالات شایع در میان مادر ها به بررسی تعداد دفعات شیر خوردن کودک در زمان شبانه‌روز، احتیاج  نوزاد به شیر در هر وعدۀ غذایی و نیاز نوزاد به خوردن شیر پس از یک سالگی و در مجموع شیردهی اصولی پرداخته است.

 

تعداد دفعات شیر خوردن کودک

تعداد دفعات شیر میل کردن دربین کودکان بسیار گوناگون است.

تعدادی از آن ها تمایل دارند چه بسا بعد از سیری و مداوم شیر بخورند، درحالی ‌که دیگر کودکان صرفا هنگامی شیر می خورند که گرسنه شده‌اند.

در ۲۴ ساعت اولیه به دنیا آمدن نوزاد، کودک آنقدر خواب‌آلود است که امکان دارد شیر زیادی نخورد.

بطور کلی نوزادان معمولاً در ماه نخست، هر 2 تا 3 ساعت یکبار یعنی بین 8 تا ۱۲ بار در هر بازه ۲۴ ساعته شیر بخورند.

این موضوع امکان دارد خیلی زیاد به نظر رسد و شما ‌را نگران نماید که مبادا نوزاد در هر بار شیر خوردن به اندازۀ کافی شیر دریافت نکند.

البته باید بدانید که اندازه و ظرفیت شکم کودک شما کوچک است و احتیاج به شیر تناول کردن مکرر در دفعات را دارد.
احتمال دارد کودک در ماه دوم 8 یا 9 مرتبه درطول شبانه روز و در ماه سوم 7 یا 8 مرتبه درطول شبانه روز شیر بخورد و در ماه چهارم به تعداد دفعات بیشتری شیر نیاز داشته باشد.

ولی هر مرتبه برای مدت زمان کمتری شیر می خورد به دلیل اینکه مغز و ذهن نوزاد مشغول دور و بر بوده و از شیر تناول کردن منحرف میشود.

بعد از ماه چهارم مجدد دفعات شیر تناول کردن کودک شروع به کاهش می نماید.

به احتمال بسیار تا شش ماهگی وعده‌های غذایی کودک در هر ۲۴ ساعت شبانه روز به حدود 5 یا 6 مرتبه میرسد و احتمالا تا انتهای مقطع شیردهی در همین سطح باقی خواهد ماند.

 

همینطور بخوانید: چه شیر خشکی مناسب کودک شماست…

 

نیاز کودک به شیر در هر وعده غذایی

اغلب کودکان در یکماه اولیه زندگی و در هر وعده به ۷۴ تا ۸۹ میلی ‌لیتر شیر مادر تا حدود 8 مرتبه درطول روز نیاز دارند که مجموعا برابر با ۵۹۱ تا ۷۱۰ میلی ‌لیتر در ۲۴ ساعت شبانه روز می باشد.

بعد از آن اندازه میانگین شیر مورد احتیاج طفل تا 6 ماهگی نزدیک به ۷۶۹ تا ۸۲۸ میلی‌لیتر در ۲۴ ساعت شبانه روز هست که این موضوع دربین 6 تا 8 وعده غذایی تقسیم میشود

 در ‌صورتی‌که نوزاد میل به مواد غذایی جامد را قبل از شش ماهگی آغاز نموده باشد حجم شیری که میخورد کاهش می یابد.

به یاد داشته باشید که ‌این تنها یک موضوع کلی است و در صورتیکه نوزاد تمایلی به خوردن شیر ندارد ضروری نیست که تلاش فرمایید هر روز ۸۲۸ میلی‌لیتر شیر به کودک بدهید.

همینطور توصیه می شود در صورتی‌که نوزادتان هنوز گرسنه به نظر میرسد صرفا بدین این موضوع که می پندارید طفل سهم خود را میل نموده است، سینه خویش را عقب نکشید.
طی بررسی های صورت گرفته در خصوص کودکانی که به وسیله شیشه ‌شیر یا شیر خشک تغذیه می‌گردد، میزان تغذیه شیر ایشان بیشتراز حد نرمال است.

نوزادی که از سینۀ مادر خود شیر میخورد میتواند درعین آرامش گرفتن از مکیدن سینه مادرش میزان کمتری شیر بخورد و یا این که تنها به اندازه‌ای شیر میل کند که احساس تشنگی خویش را رفع نماید.

 

در مقابل برای نوزادی که با شیشه ی ‌شیر تغذیه می شود این موارد امکان پذیر نمی باشد.

محققان دریافته اند نوزادانی که با شیشه ‌شیر تغذیه میگردند چه بسا هنگامی که تنها کمی شیر میخواهند، معمولا دوچندان شیر میل می نمایند چون سرعت جریان خروج شیر از شیشه شیر بیشتر از حالت طبیعی هست و کند یا نگه داشتن جریان ورودی شیر آن هم برای کودک تازه متولد شده کاری مشکل است.
به جهت اینکه کودک میزان قابل قبولی شیر میل نماید می بایست طفل را به آرامی تغذیه نمائید و در طول تغذیه به نوزاد استراحت‌ های کوتاهی بدهید.

درصورتی که به طفل شیر مامان را با سرعت میخورد  پس از هر ۱۰ مرتبه مکیدن به طفل مجال دهید تا نفس بگیرد.

اینکار به خصوص در حین 1 ماه نخستین که  یاد میگیرد سرعت شیر میل کردن خویش را تنظیم نماید بسیار در شیردهی اصولی با اهمیت می باشد.

بیشتر کودکان 7 تا 11  ماهه  بطور معمول در طول شبانه روز نیازمند تناول کردن 2 یا 3 وعده غذای جامد به همراه  میان ‌وعده‌ های کوچک تر و به همراه 4 یا 5 وعده تغذیه از شیر مادر می باشند.

 

نیاز نوزاد به شیر پس از یک سالگی

وقتی که نوزادتان به او‌لین سالگرد تولد خویش میرسد، میتوانید بعد از مشاوره با پزشک طفل در کنار شیر خودتان، شیر گاو را به اندازه کم به نوزاد بدهید.

برای این موضوع بهتر است که از شیشه ‌شیر یا لیوان مخصوصی برای طفل به کار گیری نمایید.

به خاطر داشته باشید که اگر ‌چه شیر گاو به مقدار کم برای نوزاد مناسب هست، لکن نباید در میل کردن آن توسط کودک زیاده‌روی گردد بطوری که از تمایل و اشتهای وی برای سایر غذاهای سالم و مقوی کاسته شود.

درحقیقت میل کردن بیشتر از حد شیر گاو قادر باعث کم‌خونی و فقر آهن در نوزاد می گردد.

بطور معمول تناول کردن ۴۷۳ تا ۷۱۰ میلی‌ لیتر شیر درطول شبانه روز برای نوزادان در‌ این دوران مناسب به نظر می رسد.

بطور کلی به دلیل اینکه شیر مادر حاوی مواد مغزی و معدنی مورد نیاز بدن نوزاد می باشد و شامل آنتی ‌بادی‌ها، ویتامین‌ ها و آنزیم‌ های ارزشمندی است، حتی با وجود مصرف مواد جامد مغذی، در صورت تمایل مادر و فرزند می توان تا سن 2 سالگی به طفل شیر داد.

موضوع شیردهی اصولی یکی از مهمترین موضوعاتی است که مادران باید از آن مطلع باشند.

برگرفته از سایت مادرشو

 

اینستاگرام کیدمام

لینک کوتاه این مطلب:

https://kidmam.ir/?p=58461

اشتراک گذاری این مطلب

مطالب مرتبط

مشاغل VIP

دکتر مریم شهبازی
آتلیه عکاسی سها
کودک
جشن
کلینیک
آتلیه
مهدکودک
ماساژ
رستوران
سیسمونی
اسباب بازی
لیاس مادر
لباس کودک

رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2
پیمایش به بالا