رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2

نکات مهم درخصوص داشتن کودک شاد و سرزنده

داشتن کودک شاد

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا بعضی از کودکان نسبت به سایر هم سن و سال های خود شادتر هستند؟ نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که داشتن کودک شاد نیاز به اقداماتی هوشمندانه در زمان نوزادی او دارد.

شما با عشق و کمی آگاهی، می‌توانید کودک شاد و آرامی را پرورش دهید که بتواند در آینده از پس خود بربیاید.

در این مطلب کیدمام به نکاتی پرداخته شده است که به شما کمک می‌کند تا در آینده کودک شاد و سرزنده ای داشته باشید.

 

داشتن کودک شاد ریشه در گذشته او دارد

به گفته محققان، پاسخگویی به‌ موقع به نیازهای نوزادتان به ایجاد آرامش و افزایش اعتماد به نفس او کمک می‌کند و همین امر باعث می‌شود که در آینده کودک شاد شما بتواند احساسات خود را آرام و مدیریت کند.

در این بین، باید توجه داشت که هم اکنون هیچ نوزادی همیشه لبخند نمی‌زند و البته نباید این‌طور هم باشد.

روانشناسان عقیده دارند که در شش ماه اول، نیازهای نوزاد باید تا حد زیادی برآورده شود. اما بعد از آن لازم نیست احساساتشان را به طور مدام کنترل کنید. باید فرصتی به آن‌ها داده شود تا بتوانند از پس خودشان بربیایند.

 

نقش نوازش و مراقبت در داشتن کودک شاد

مطالعات بی‌شماری نشان داده‌اند که تماس مثبت – به‌خصوص نوازش‌های آرام و ملایم – موجب می‌شود سطح کورتیزول و هورمون استرس کاهش و تحریک تولید اکسی‌توسین (هورمون شادی) افزایش یابد و کودک احساس امنیت و راحتی کند.

تماس پوستی که هنگام شیردهی توسط مادر ایجاد می‌شود از این نوع برخورد است. با ماساژ آرام پوست سر، شکم، بازوها و دست و پای کودک هنگام حمام نیز، این تماس ایجاد می‌شود.

در اینخصوص می توانید روش صحیح ماساژ نوزاد را در کیدمام مطالعه کنید تا لحظات آرامش بخش و فوق العاده ای را برای او رقم بزنید.

هنگامی که کودک بغبغو می‌کند و آغوش شما را می‌خواهد، درنگ نکنید و او را در آغوش بگیرید و ببوسید.

این قبیل کارها به والدین نیز حس خوبی را القا می‌کند و باعث شادی کودک نیز می گردد. البته موضوع تغذیه با شیر مادر نیز تاثیر قابل ملاحظه ای در داشتن کودک شاد شما خواهد داشت.

 

با کودک خود هماهنگ شوید.

متوجه هستیم که سرتان شلوغ است. تقریباً در یک شبانه‌روز نمی‌توان به همه کارها رسیدگی کرد. با این وجود، یکی مهم‌ترین کارها برای داشتن فرزندی آرام، تعامل با او است.
به گفته متخصصان روانشناسی این که کودک حضور شما را با تماس چشمی، لبخند زدن و غیره حس کند، نشان‌دهنده احترام شما به او است.

قبل از رفتن به سر کار، با او یک بازی دو نفره کوتاه کنید. هنگام صبحانه درست کردن آهنگی را زمزمه کنید. هنگام تعویض پوشک کودک به او نگاه کنید و با او حرف بزنید (حتی اگر نفهمد که چه می‌گویید، از این کار لذت می‌برد).
البته این بدان معنا نیست که شما باید همیشه با کوک خود تعامل داشته باشید. کودکان نیز به تنهایی نیاز دارند. ولی برای داشتن کودک شاد رعایت این نکات ضروری است.

محققان بر این باورند که شما  می بایست به او توجه کنید و زمانی که شروع به خمیازه کشیدن کرد یا خود را خم و شما را از خود دور کند، بدانید که می‌خواهد استراحت کند.

در این مواقع اجازه دهید کودک بخوابد قبل از این که با کارهایتان او را به گریه بیندازید. همچنین می توانید با رعایت نکات و روش هایی به افزایش مهارت های ارتباطی کودک کمک شایانی نمایید.

 

داشتن کودک شاد

 

برنامه‌ریزی برای خواب ، کلید داشتن کودک شاد

وقتی عزیز دل شما خسته است، نمی‌تواند به شادی و بازی بپردازد، پس اجازه دهید تا می‌تواند بخوابد.

در مطالعه‌ای که بین کودکان هلندی و آمریکایی شده است به این نتیجه رسیده اند که کودکان هلندی به طور کلی شادتر و راحت‌تر به نظر می‌رسند. یکی از دلایل احتمالی که برای آن برشمرده اند این است که هلندی‌ها بر خواب و استراحت تاکید دارند.

برای مثال، وقتی‌ها هلندی‌ها کودک خود را از بیمارستان به خانه می‌آورند، در ساعات های مشخص شده ای دوستان خود را دعوت می‌کنند تا به برنامه خواب کودک خود، اختلالی ایجاد نشود. داشتن کودک شاد و سرزنده با رعایت همین موارد به اصطلاح کم اهمیت می باشد.

اگر کودک شما چشمان خود را می‌مالد و دو، سه ساعتی است که از خواب بیدار شده، باید او را در گهواره بگذارید.

می توانید از دستگاه های نویز سفید برای کاهش صداهای خانه استفاده کنید. تا جایی که می‌توانید، دستگاه را از کودک خود دور کنید تا به شنوایی او آسیبی نرسد.

خواب یکی از فعالیت‌های اصلی کودک است که باید به آن توجه کرد.

 

نوع تغذیه کودک را جدی بگیرید

تغذیه یکی از مهمترین مواردی است که برای داشتن کودک شاد می بایست از سوی والدین جدی گرفته شود.

امروزه محققان دریافته اند که غذاها بر خلق و خوی کودک اثر گذار می باشند.

بعضی از مواد غذایی تاثیرات منفی بر رفتارهای فرزندتان دارند که باید از تغذیه کودک با آنها به شدت خودداری نمایید.

کیدمام در مطلبی جداگانه تاثیر مواد غذایی بر خلق و خوی کودک را بطور کامل بررسی کرده است.

 

داشتن کودکی شاد و سرزنده یکی از آرزوهای هر مادر و پدری است.

با به کار بردن راهکارهای این مطلب کیدمام برای شادی و نشاط آتی کودک خود برنامه ریزی کنید.

لینک کوتاه این مطلب:

https://kidmam.ir/?p=62042

اشتراک گذاری این مطلب

مطالب مرتبط

مشاغل VIP

دکتر مریم شهبازی
آتلیه عکاسی سها
کودک
جشن
کلینیک
آتلیه
مهدکودک
ماساژ
رستوران
سیسمونی
اسباب بازی
لیاس مادر
لباس کودک

رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2
پیمایش به بالا