رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2

آموزش صحیح شستن دست ها به کودکان (به بهانه گسترش ویروس کرونا)

شستن دست ها 2
فایل ویدیویی این مطلب

 

کدام صابون برای شستن دست ها بهتر است؟ آیا ضدعفونی کننده دست خوب است؟ چگونه می توانم کودک خود را برای شستن دست های خود در محیط خارج از خانه مثل مدرسه مجبور کنم؟

در این مطلب کیدمام هر آنچه که شما برای تمیز نگه داشتن و میکروب زدایی دست بچه های خود باید بدانید آورده شده است.

 

به گفته محققان و متخصصان پزشکی ، رعایت بهداشت بخصوص شستن دست ها می تواند تا حد محسوسی گسترش این بیماری را کاهش دهد.

متأسفانه ویژگی بارز کودکان تمیز نبودنشان می باشد و به عبارتی عدم رعایت بهداشت یکی از ویژگی های مشخص کودکان است و شستن کامل دست ها هیچ وقت اولویت اصلی آنها نبوده است.

اما اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است که به کودکان خود نحوه شستن صحیح دست ها را آموزش دهیم.

متخصصان کودک و نوجوانان می گویند: مهمترین چیز برای کودکان الگو سازی است.

به عبارت بهتر اگر ما به عنوان والدین بخشی از کارهای روزمره خود را بصورت یک الگوی مشخص بسازیم و آنها را بارها به یک شکل مشخص تکرار کنیم می توان امید داشت هنگامی که کودکان در خارج از چشم ما هستند آن کارها را تکرار نمایند.

به عنوان مثال در خصوص فرهنگ سازی رعایت بهداشت متخصصان به همه اعضای خانواده توصیه می کند بعد از اینکه از یک مکان عمومی برگشتید دست های خود را قبل از صرف غذا بطور کامل بشویید.

 

روش صحیح شستن دست کودکان

شستن دست ها 1

ابتدا شیر آب را باز کنید و بگذارید کودکان دمایی را انتخاب کنند که با آن راحت باشد. حتی لازم نیست آب خیلی گرم باشد.

به کودک خود بیاموزید که ابتدا دست های خود را با آب خیس کند سپس بطور کامل صابون یا مایع دستشویی را به دستان خود بمالد.

اصطکاک ناشی از شستشو و هم سورفاکتانت های موجود در صابون باعث ضعیف شدن و از بین رفتن باکتری های می شوند.

کودکان باید حدود 20 ثانیه کف دست خود و سپس روی دستان خود و بعد بین انگشتان و زیر ناخن های خود را پاک کنند.

اگر شعر کوتاهی یا گفتن حروف الفبا را با اینکار همراه کنید می توانید یک سرگرمی نیز ایجاد کنید.

به جهت صرفه جویی در مصرف آب بهتر است شیر آب قبل از کف مالی دست ها بسته شود. نگران باقی ماندن باکتری بروی شیر نباشید. چون می توان با کمی از باقیمانده صابون یا مایع بروی دست این موضوع را حل کرد.

بعد از اینکه دستها کاملا با صابون احاطه شد آنها را بشویید تا تمام صابون ها بطور کامل شسته شوند.

سپس به کودک خود اجازه دهید دستان خود را با هر آنچه در دسترس است مانند یک حوله کاغذی ، حوله دستی یا خشک کن دستی خشک کند.

اگر با کودک خود در یک سرویس بهداشتی عمومی هستید بهتر است قبل از شروع شستن دست ها حوله یا دستمال کاغذی را آماده کنید سپس دستان خود را با دستمال خشک کنید و بعد درب را با دستمال باز کنید و سپس دستمال را درون سطل زباله بیاندازید.

بهتر است به بچه های خود یاد دهید که از دست زدن به شیر و درب با دست های خالی خودداری کنند و می توانید ترفند باز و بسته کردن درب با دستمال کاغذی را به آنها یاد دهید.

همچنین می توانید درب را با پای خود باز کنید و در صورتی که امکانی شبیه آن وجود ندارد از آستین خود استفاده کنید.

 

کدام صابون برای شستن دست ها بهتر است

برخی تصور می کنند صابون های ضد باکتری یا آنتی باکتریال تنها گزینه مناسب برای شستن دست ها است اما متخصصان می گویند هر صابونی که بهم بچسبد و حالت چسبندگی داشته باشد برای از بین بردن باکتری ها و ویروس ها به خوبی کار می کند.

حتی صابون معمولی نسبت به برخی از صابون های سخت تر که ممکن است اثر خشک کنندگی در دستان با شستشوی مکرر داشته باشد ارجح می باشد.

طبق برخی تحقیقات مایع دستشویی بهتر از صابون های جامد است. زیرا میزان کف حاصل از آن و راحتی کار با آن بیشتر از تلاش برای کف کردن صابون جامد است و کودکان سعی در انجام کار راحت را دارند.

 

همچنین بخوانید: 7 ماده مغذی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

 

آیا ضدعفونی کننده های دست خوب است؟

متخصصان می گویند اگر به صابون و آب دسترسی ندارید ، ضدعفونی کننده دستی جایگزین مناسبی برای نابودی میکروب ها و باکتری ها می باشند.

اگر از ضدعفونی کننده دست استفاده می کنید به اندازه یک پمپ ضدعفونی کننده را در کف دست خود قرار دهید. سپس ضد عفونی کننده را در سراسر دستان خود پخش کنید و اطمینان حاصل کنید که بین انگشتان، قسمتهای بالای دستها و زیر ناخنهای خود مالیده شود.

بیست ثانیه دست ها را مالش دهید ، در این مرحله ضد عفونی کننده باید خشک شده باشد.

به یاد داشته باشید که ضد عفونی کننده دست شما باید حداقل 60 درصد الکل داشته باشد.

 

نحوه تمیز نگه داشتن دست کودکان از میکروب در مدرسه

شستن دست ها 3

مراکزی مانند مهدکودک ها معمولا دقت مناسبی در انجام کارهای روزمره کودکان مثل شستشو دقیق دست ها دارند و بچه های کوچکتر اغلب هنگام شستن دست ها تحت نظارت قرار می گیرند.

اما اگر بچه بزرگتری دارید این احتمال وجود دارد که هیچ نظارتی از سوی بزرگسال در رعایت نکات بهداشتی شستن دست ها وجود نداشته باشد.

بنابراین چگونه اطمینان حاصل کنیم آنها 20 ثانیه زمان برای شستن دست ها را رعایت می کنند؟

ابتدا با آنها در مورد دلایل نیاز به شستشوی صحیح دست ها صحبت کنید و توضیح دهید که جلوگیری از شیوع میکروب می تواند آنها را از مریض شدن دور نگه دارد و همچنین می تواند دیگران را از بیماری محافظت کند.

بسته به سن کودک شما و اگر اطمینان حاصل میکنید که آنها از این موضوع احساس ترسی غیر عادی نمی کنند، می توان به آنها توضیح داد که در حال حاضر ویروسی وجود دارد که باعث بیمار شدن آنها می شود.

به آنها اطمینان دهید که در حال حاضر احتمال درگیری و بیماری جدی برای کودکان وجود ندارد اما سایر افراد جامعه بخصوص سالمندان بیشتر مستعد هستند و آنها می توانند این کار کوچک را برای کمک به دیگران در سالم ماندن انجام دهند.

بخاطر داشته باشید که مطمئنا کودک شما در مورد ویروس از همکلاسی ها  و یا معلم چیزهایی شنیده است بنابراین نگفتن واقعیت و یا ترس از گفتن آن به کودک در اینجا خیلی موضوعیت ندارد.

 

در مرحله بعد از فرزندتان در مورد روشهای فعلی شستشوی دست در مدرسه سؤال کنید.

اینکه آیا زمان مناسبی برای رفتن به سرویس بهداشتی برای شستن دست ها قبل از صرف ناهار دارند یا خیر؟ و اینکه آیا مایع و یا صابون دستشویی به اندازه کافی در مدرسه یافت می شود؟

در صورت عدم اطمینان به موارد فوق می توانید مایع ضدعفونی کننده دستی را در کوله پشتی او قرار دهید.

می توانید یک یادداشت مناسب برای یادآوری استفاده از ضدعفونی کننده ها و یا استفاده از صابون در ظرف غذاخوری آن با رعایت اصول بهداشتی انجام دهید. حتی یک نقاشی ساده می تواند راهگشا باشد.

متخصصان می گویند: داشتن ضدعفونی كننده دستی و همچنین همراه داشتن دستمال کاغذی در کلاس بسیار مهم است و در حالت ایده آل معلمان این موارد را در کلاس در اختیار همه دانش آموزان قرار می دهند.

به کودکان یاد دهید عطسه و یا سرفه خود را در دستمال انجام دهند و بعد از آن دستمال را در سطل زباله بیندازند و درصورتی که در آن لحظه دستمالی در دسترس نبود از پیراهن و آرنج خود کمک بگیرند.

سپس لازم است مجدد دست های خود را با ضدعفونی کننده دست (و یک بار دیگر در حالت ایده آل برای همه دانش آموزان کلاس) ضد عفونی کنند.

مدارس می بایست در سرویس های بهداشتی علائمی جهت یادآوری و نحوه صحیح شستشوی دست ها نصب نمایند. همچنین نصب یک علامت روی درب کلاس ها به عنوان یک یادآوری اضافه مناسب می باشد.

برای این موضوع می توانید مذاکراتی را با مسئولین مدارس داشته باشید.

 

چند نکته دیگر برای تمیز نگه داشتن سایر وسایل

  • به یاد داشته باشید کرونا یک ویروس است و نه یک باکتری. سازمان بهداشت جهانی می گوید ضد عفونی کننده های زیر برای از بین بردن ویروس کرونا یا COVID 19 مناسب می باشد: سفید کننده ، ضد عفونی کننده های کلر و 75 درصد اتانول (الکل).
  • تلفن یا سایر دستگاههای الکترونیکی شخصی متداول را حداقل روزی یکبار پاکسازی و ضدعفونی کنید.
  • به فرزندان خود بگویید که حواسشان به دست ها باشد و به آنها یادآوری کنید که از تماس دست با چهره خود ، قرار دادن دستانشان در دهان و لمس کردن چشم هایشان جلوگیری کنند.
  • سایر وسایل که اغلب دست به دست می شوند مانند اسباب بازی ها را حتما هر روز با آب و صابون بشویید.

 

به یاد داشته باشید کودکان نسبت به بزرگسالان قادر به رویارویی با چالش ها نیستند در نتیجه از مدام صحبت کردن در خصوص این ویروس و خطرات آن در پیش روی آنها خودداری کنید.

در این مطلب کیدمام توصیه های کلیدی برای ضدعفونی کردن مهمترین عامل انتقال ویروس یعنی دست ها گفته شد. آرزو داریم با رعایت این موارد شما و فرزند دلبندتان در صحت و سلامتی به سر ببرید.

لینک کوتاه این مطلب:

https://kidmam.ir/?p=61685

اشتراک گذاری این مطلب

مطالب مرتبط

مشاغل VIP

دکتر مریم شهبازی
آتلیه عکاسی سها
کودک
جشن
کلینیک
آتلیه
مهدکودک
ماساژ
رستوران
سیسمونی
اسباب بازی
لیاس مادر
لباس کودک

رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2
پیمایش به بالا