رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2

ایجاد آرامش در خانواده با رعایت این نکات طلایی

آرامش خانواده 1

آیا کودکان شما مدام در حال دویدن هستند؟ صدای تلویزیون و یا بازی های رایانه ای و ویدیویی شما را خسته کرده است؟ آیا بطور مداوم درگیر دعواهای کودکانتان هستید؟ آیا از بی نظمی، بهم ریختگی و آشفتگی فضای منزل خود کلافه شده اید؟ درصورتی که به دنبال پاسخ هر کدام از سوالات فوق و به عبارت بهتر آرامش در خانواده هستید، این مطلب کیدمام را از دست ندهید.

زمان آن فرا رسیده است که آرامش در سرتاسر خانه برقرار شود و سعی کنیم زندگی آرامتر و دلنشین تری را در کنار هم تجربه کنیم.

 

10 مرحله طلایی برای رسیدن به آرامش در خانواده

1- محدودیت هایی را تعیین کرده و اطمینان حاصل کنید که این موضوع توسط اعضای خانواده رعایت می گردد.

این اولین و مهمترین کاری است که می توانید انجام دهید و بدان معناست که زمان انجام کارهای اساسی مشخص و محدود شود.

اگر بچه ها مجبور باشند هر روز صبح برای رفتن به مدرسه از تختخواب خود بیرون بیایند، احتمالا شما هر روز صبح یک وضعیت وحشتناک تکرار شونده دارید. با رفتن همزمان کودکان به رختخواب می توانید از بی خوابی جلوگیری کنید.

 

2- یک خانه و خانواده آرام را تجسم کنید

چی چیزی میبینید؟ مواردی را که تجسم می کنید بنویسید و آنها را به اهدافی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تبدیل کنید تا در ایجاد خانواده آرامتر خود موفق شوید.

در ذهن ناخودآگاه خود تصویری واقعی از خانه ای را که می خواهید در آن قرار بگیرید تجسم می کنید و همیشه این تجسم را در ذهن خود نگه دارید تا به تدریج و بطور شگفت انگیز به آرامش در خانواده دست یابید.

 

3- لیستی از مواردی را بنویسید که به نظر می رسد بیشترین سر و صدا و حس عجله را در خانه ایجاد می کند

این اولین چیزهایی هستند که شما باید با محدودیت هایی که وجود دارد هدف گذاری کنید.

می توانید به عنوان نمونه مواردی از قبیل آمادگی لازم برای برگزاری میهمانی، میزان صدای تلویزیون، زمان استفاده از رایانه، ممنوعیت دویدن در داخل خانه برای کودکان و… را در نظر بگیرید و قوانین مخصوص به آن را وضع کنید.

بچه ها به اسباب بازی و سرگرمی نیاز دارند اما این به معنای بازی های تلویزیونی و ویدیویی نیست. به جای بازی های ویدیویی می توانید بازی هایی مثل شطرنج ، مار و پله ، گل یا پوچ و… را بازی کنید.

خرید بازی های سنتی خوب و کاغذی جدای از ایجاد آرامش در خانواده و نشاط خانوادگی، بسیار ارزانتر از خرید یک کنسول بازی ویدیویی است.

 

4- جدول کار امور منزل را بنویسید

آرامش خانواده

این جدول کار باید برای تک تک اعضای خانواده مشخص شود و باید حاوی وظایف، روزها و زمان انجام کارها باشد.

در این جدول کمی زمان ها را بیشتر از حالت استاندارد در نظر بگیرید تا آرامش بیشتری در خانه همراه شود.

سعی کنید کارها را یکی یکی انجام دهید و از یکباره انجام دادن کلی کار جلوگیری کنید تا آرامش در خانواده حاکم شود.

 

5- مرتب کردن مسیرها و لوازم درهم و برهم

اثاثیه و لوازم شلوغ و درهم و برهم احساس استرس، عجله و عدم توانایی فکر کردن را شدت می بخشد.

هرچه تعداد کمتری وسیله در مسیر شما قرار بگیرد، آرامش بیشتری در خانه و خانواده خواهید داشت. همچنین وسایلی که از آنها استفاده نمیکنید را از در صورت مستهلک بودن دور بیندازید و در غیر اینصورت به افراد و یا جاهای مرتبط اهدا کنید.

کودکان دوست دارند بسیاری از اسباب بازی ها ، کتاب ها و بازی های ویدئویی را نگه دارند. در این شرایط با آنها یک معامله کنید. کودکانتان می توانند آنها را نگهداری کنند اما اگر بیش از 3 بار پشت سر هم در طبقه یا کمدها پخش و پراکنده شوند به نزدیکترین مرکز خیریه اهدا می شوند.

به یاد داشته باشید جدیت و پیگیری شما در این موضوعات تضمین کننده آرامش بلندمدت در خانواده است و در اینصورت اثر واقعی خواهد داشت.

 

6- در طول مدت انجام هر کاری تمیزکاری کنید.

اگر می توانید وسایل آشپزی را بین لحظات پخت و پز بشویید ، مدت زمان بسیار کمتری را در آشپزخانه خواهید بود.

به محض اینکه از چیزی استفاده کردید آن را همان لحظه دوباره به جایگاه قبلش برگردانید. این موضوع آرامش در خانواده را بطور قابل ملاحظه ارتقا میدهد.

می توانید برای کودکان سبدهای مخصوص اسباب بازی و جعبه و کارتن های دارای برچسب نگهداری تهیه کنید تا به محض اتمام کار با آن وسیله، آن را در جایگاه خودش قرار دهند.

 

7- برای تهیه وعده های غذایی برنامه ریزی کنید.

اگر همیشه در حال سوال کردن این هستید که چه چیزی را برای شام درست کنید ، هفته ای نیم ساعت برای نوشتن یک برنامه غذایی وقت بگذارید. پیشنهاد کیدمام غروب جمعه است.

لازم نیست که وعده های غذایی شما فوق العاده خاص باشد ولی وعده اصلی هر روز را مشخص کنید. بطور مثال شنبه “ماکارونی”، یکشنبه “قورمه سبزی”، دوشنبه “پیتزا”، سه شنبه “آش رشته”، چهارشنبه “پلو مرغ”، پنج شنبه “ساندویچ همبرگر” و جمعه “لوبیا پلو”.

به این ترتیب شما آمادگی کلی غذای اصلی ای را دارید و می توانید در مورد طعم و سبک غذای هر شب با مواد اصلی موجود در دسترس به راحتی تصمیم بگیرید.

 

8- برای حفظ آرامش در خانواده از تمام کسانی که به خانه شما رفت و آمد دارند بخواهید قوانین مشخص شده را رعایت کنند.

از خانواده، دوستان، بچه ها و سایر مهمانانی که به طور مرتب به خانه شما رفت و آمد دارند زمان های استراحت، صرف وعده های غذایی و… را اطلاع دهید.

همچنین یک ساعت روز خاص در هفته (مثلا ساعت 18 تا 20 روز جمعه) را صرفا به دورهمی خانواده اختصاص دهید. این امر باعث می شود تا شما و خانواده تان بتوانید بیش از یک صرف غذا و یا مشغولیت های خانوادگی بدون دغدغه در کنار هم باشید. در آن ساعت باید تلفن های همراه خاموش باشد و تمام تمرکز به دورهمی باشد.

 

همچنین بخوانید: شوهر ایده آل زندگی (ویژه آقایان)

 

9- قانون ثبت یا حذف (سازماندهی لحظه ای)

به محض ورود یک بسته پستی، اطلاع از تکالیف مدرسه و… در همان لحظه برای آن تصمیم بگیرید و آنها را سازماندهی و رفع رجوع کنید.

پاکت نامه را باز کرده و بلافاصله تکلیف آن را مشخص کنید. قبوض را در همان لحظه پرداخت کنید یا با یک یادداشت زمان دقیق رسیدگی به آن را مشخص کنید. با کودک خود ساعت انجام تکالیف را مشخص کرده و چیزی را بدون مشخص کردن وضعیت آن باقی نگذارید.

این اقدامات چند دقیقه طول خواهد کشید اما بطور طلایی زمان های مرده شما را ذخیره کرده و بطور جادویی آرامش در خانواده شما را چند برابر میکنند.

در نتیجه این کارها شما وقت کافی خواهید داشت تا به کارهای مورد علاقه خود مثل وقت گذاشتن با کودک دلبندتان برسید.

 

10- زمان اختصاصی آرامش خانواده را مشخص کنید.

حداقل یک بار در هفته و ترجیحا یک بار در روز ، زمانی را برای آرامش خود اختصاص دهید و صرفا با کمال راحتی استراحت کنید.

تمام آنچه در اطراف شماست را خاموش کنید و چشم های خود را ببندید و از سکوت و آرامش خود لذت ببرید. سایر اعضای خانواده را نیز ترغیب کنید تا در این کار به شما بپیوندند.

گوشه یا اتاق خاصی را در خانه انتخاب کنید و دقیقاً برای این منظور با بالش های نرم و پرده های مخصوص آن را اختصاصی کنید و آن را “گوشه آرامش مادر” یا “منطقه آرامش خانوادگی” بنامید.

همه افراد حاضر در خانه را با این فضا آشنا کنید و زمانی را برای استراحت هر یک از اعضای خانواده در هر ساعت از شبانه و روز اختصاص دهید. این فضا باید به دور از تلویزیون، موسیقی یا دیگر منابع ایجاد سر و صدا و اختلال باشد.

 

آرامش خانه و خانواده یک نعمت است و به دست آوردن آن در زندگی شلوغ امروزی امری سخت به نظر میرسد. با این حال راه های بسیار ساده ای وجود دارد که ما از آنها غافل شده ایم.

در این مطلب کیدمام موارد ایجاد آرامش در خانواده و خانه مرور گردید. ما باید سعی کنیم در زندگی روزمره خود این موارد را اجرایی کنیم تا خانه ای آرام داشته باشیم.

لینک کوتاه این مطلب:

https://kidmam.ir/?p=61870

اشتراک گذاری این مطلب

مطالب مرتبط

مشاغل VIP

دکتر مریم شهبازی
آتلیه عکاسی سها
کودک
جشن
کلینیک
آتلیه
مهدکودک
ماساژ
رستوران
سیسمونی
اسباب بازی
لیاس مادر
لباس کودک

رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2
پیمایش به بالا