رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2

آیا خوابیدن به پشت در بارداری خطرناک است؟

خوابیدن به پشت در بارداری

اگر شما عادت کرده اید که در هنگام استراحت کردن به پشت خود بخوابید این حالت از خوابیدن تا سه ماهه اول بارداری ایمن است و خطری را متوجه شما و جنین نمی کند.

اما هرچه زمان بارداری پیشرفت کند و رحم بزرگ تر و سنگین تر شود، ممکن است شما دیگر هنگام خواب راحت نباشید و حتی خطراتی را برای مادر و  جنین به همراه داشته باشد.

 

چرا خوابیدن به پشت در دوران بارداری توصیه نمی شود؟

خوابیدن به روی پشت به خصوص در مراحل پایانی دوران بارداری ، به دلایل زیر توصیه نمی شود:

1- با رشد جنین در رحم، بر روی بزرگ سیاهرگ زیرین (بزرگترین سیاهرگ بدن که خون نواحی تحتانی بدن از جمله شکم، لگن و اندام‌ های تحتانی را به دهلیز راست در قلب بر می ‌گرداند) فشار وارد می شود.

بنابراین خوابیدن به پشت در بارداری ممکن است بازگشت خون به قلب را کند کرده و جریان خون به جنین را محدود کند.

2- این فشار ایجاد شده بر رگهای خونی اصلی ممکن است باعث سرگیجه، سیاهی رفتن چشم و ضعف، کمردرد، مشکلات هضم، مشکل در تنفس، بواسیر و فشار خون پایین شود.

3- طبق مطالعه ای که انجام شده است وضعیت خوابیدن به پشت در اواخر دوران بارداری (سه ماهه سوم) می تواند منجر به کم وزنی نوزاد هنگام تولد شود.

در بررسی که انجام شده است از 1،760 زن باردار، 57 زن که در پشت خود می خوابیدند، نوزادانی با کمبود وزن هنگام تولد مواجه شده اند.

 

آیا خوابیدن شما به پشت در دوران بارداری ، خطر سقط جنین را افزایش می دهد؟

مطالعات و بررسی های جدید نشان داده است که خوابیدن به پشت در بارداری هیچ خطری در خصوص سقط جنین در پی نخواهد داشت.

چندین مطالعه قدیمی و غیر معتبر نظریاتی در خصوص افزایش احتمال سقط در هنگام خوابیدن به پشت در سه ماهه سوم بارداری را ارائه کرده بودند.

این مطالعات صرفا شامل یک جمعیت نمونه کوچک بودند و بنابراین ، آنها را نمی توان به عنوان شواهد مستقیم در نظر گرفت.

با این حال به جهت رعایت هرچه بیشتر حال مادر و جنین در مجموع خوابیدن به پشت در اواخر دوران بارداری توصیه نمی شود.

 

آیا اگر به پشت بیدار شوید، باید نگران باشید؟

نیازی به نگرانی زیاد در مورد بیدار شدن از پشت نیست زیرا ممکن است در هنگام خواب ناآگاهانه موضوع خوابیدن به پشت اتفاق بیفتد.

در بعضی موارد و در هنگام خواب، بدن ممکن است به شما کمک کند تا بدانید که در حال حاضر به پشت خوابیده اید، زیرا حتی قبل از اینکه جنین شما تحت تأثیر قرار بگیرد، خودتان احتمالا مشکلاتی در خصوص نفس کشیدن و یا حالت تهوع خواهید داشت.

در نتیجه با واکنش های بدن به این موضوع، احتمال آسیب به جنین بسیار کم است و خیلی جای نگرانی نیست.

 

بیشتر بخوایند: نحوه جلوگیری از ایجاد خطوط کشش پوستی در بارداری

 

تا چه مدتی می توانید در دوران بارداری به پشت بخوابید؟

یک پاسخ کلی وجود دارد: تا زمانی که احساس راحتی می کنید می توانید خوابیدن به پشت در دوران بارداری را تجربه کنید.

با بزرگ شدن رحم و جنین، خوابیدن به پشت ممکن است ناراحت کننده باشد و شما ممکن است به طور طبیعی به یک حالت راحت تر خوابیدن تمایل پیدا کنید.

 

وضعیت صحیح خوابیدن در دوران بارداری چیست؟

خوابیدن به پشت در بارداری

بهترین حالت خوابیدن در دوران بارداری، خوابیدن به پهلوی چپ است زیرا این موقعیت باعث افزایش جریان خون به کودک، رحم و کلیه ها می شود.

با استفاده از بالش، یکی بین زانو و دیگری در زیر شکم، می توانید خواب راحتی داشته باشید.

این کار باعث می شود هنگام خواب یک شیب در بدن ایجاد شود و بدن شما پشتیبانی بهتری از جنین و خود داشته باشد.

 

چگونه در دوران بارداری راحت تر بخوابیم؟

در ادامه، کیدمام به شما چند نکته برای داشتن یک خواب راحت تر و بهتر هنگام بارداری توصیه می کند:

  1. در طول روز آب یا مایعات بیشتری بنوشید و قبل از زمان خواب میزان مصرف مایعات را کاهش دهید تا از تکرر ادرار جلوگیری کنید.
  2. تکنیک های آرامش بخش مانند تمرین یوگا، تمرین های تنفسی و مراقبه های قبل از خواب می تواند استرس شما را تسکین داده و هرگونه اختلال ذهنی را کاهش دهد و از بین ببرد.
  3. برای احساس راحتی بیشتر از بالش های حاملگی و یا بالشتک های راحتی مخصوص دوران بارداری استفاده کنید. این بالش ها می توانند در شما احساس راحتی ایجاد کند و باعث بهبود کیفیت خواب شوند و حتی به کمک آنها دیگر نگران خوابیدن به پشت در دوران بارداری نیز نباشید.
  4. از خوردن غذاهای تند یا سرخ شده در طول روز، خودداری کنید. زیرا این امر می تواند منجر به سوزش قلب شود و خواب شما را مختل کند.
  5. برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ، می توانید از برخی میان وعده ها مانند چوب شور و یا بیسکوییت نمکی استفاده کنید. این خوراکی ها همچنین می تواند گرسنگی نیمه شب شما را نیز مهار کند.
  6. گوش کردن به اصوات آرامش بخش مثل برخی از موسیقی های بسیار ملایم به بهبود خواب و داشتن خواب بهتر کمک می کند. لازم به ذکر است مطابق برخی بررسی های صورت گرفته، خواندن و یا گوش دادن به تلاوت قرآن نیز باعث ایجاد آرامش قلب و ذهن می شود و در نتیجه به خواب بهتر کمک می نماید.
  7. چند دقیقه قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید. اینکار اعصاب را آرام می کند و خواب را بهبود می بخشد.
  8. از شریک زندگی خود بخواهید که سر و دست و پای شما را ماساژ دهد.

 

حتما این کلیپ را ببینید: خواص بی نظیر شیر مادر

 

در این مطلب کیدمام نکاتی در خصوص خطرات خوابیدن به پشت در دوران بارداری و ترفندهای داشتن یک خواب بهتر در این دوران بیان گردید.

خود شما در این دوران می توانید با بررسی حالت های مختلف خوابیدن، راحترین مدل را پیدا کنید و در اواخر دوران بارداری به آن شکل استراحت نمایید.

آنچه مهم است راحتی شما هنگام خواب است. بنابراین سعی کنید به جای اینکه در طول شب در یک حالت بخوابید، به طرفین خوابیدن و تغییر پوزیشن هنگام خواب را امتحان کنید.

لینک کوتاه این مطلب:

https://kidmam.ir/?p=62909

اشتراک گذاری این مطلب

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter

مطالب مرتبط

مشاغل VIP

دکتر مریم شهبازی
آتلیه عکاسی سها
کودک
جشن
کلینیک
آتلیه
مهدکودک
ماساژ
رستوران
سیسمونی
اسباب بازی
لیاس مادر
لباس کودک

رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2

کیدمام را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

به بالای صفحه بردن