رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2

نحوه جلوگیری از خطوط کشش پوستی بارداری

کشش پوستی

همیشه بعد از زایمان تغییرات بسیاری در زندگی یک مادر ایجاد می شود. برنامه های او ، آزادی و حتی زمان خوابش تغییر می کند و باید دوباره از نو تنظیم شود. در کنار این تغییرات در سبک زندگی، جسم زن نیز تغییرات زیادی را تجربه می کند که از جمله موارد به کشش پوستی در بدن او می توان اشاره کرد.

البته بسیاری از زنان می دانند که داشتن علائم کششی بخشی از فرایند مادر شدن است.

کشش پوستی یک خانم در دوران بارداری و به خصوص در اطراف شکم ایجاد می شود. کشش به گونه ای اتفاق می افتد که بدن شما بتواند جنین در حال رشد شما را در خود جای دهد.

علائم کشش با ایجاد رگه های قرمز روی پوست شروع می شود که به مرور زمان این خطوط به رنگ نقره ای تبدیل می شوند.

نکته اصلی اینجاست که اگر شما در مراحل اولیه بارداری به اندازه کافی فعالیت و توجه داشته باشید، می توانید از بروز علائم کشش جلوگیری کرده و حتی آن را کاهش دهید.

کیدمام در این مطلب نحوه جلوگیری از علائم کشش پوستی را با چند تغییر در شیوه زندگی در دوران بارداری و پس از تولد نوزاد برای شما بیان نموده است.

 

نشانه های کشش پوستی چیست؟

علائم کشش زمانی ظاهر می شود که بدن شما با سرعت بسیار بیشتری نسبت به پوست شما شروع به رشد می کند و همین باعث می شود تا پوست سفت نماند.

به همین خاطر بافت الاستیک زیر سطح پوست شما شکسته می شود و علائم کشش پوستی ظاهر می گردد.

سینه و شکم دو منطقه شایع هستند که در دوران بارداری دچار علائم کششی می شوند.

این علائم همچنین در بازوها ، باسن و ران ها نیز قابل مشاهده است. علائم کشش پوستی به صورت خطوط بنفش مایل به قرمز شروع می شوند و به تدریج پس از بارداری به رنگ خاکستری یا سفید تبدیل می گردند.

طبق تحقیقات حدود 90٪ از زنان در سطح جهان بعد از ماه 6 یا 7 بارداری علائم کششی را تجربه می کنند.

البته موضوع ژنتیک نیز در ایجاد علائم کششی پوستی نقش موثری دارد. بنابراین، اگر مادر شما علائم کشش را در زمان بارداری خود داشته است، به احتمال زیاد شما نیز این وضعیت را تجربه خواهید کرد.

رنگ خطوط  ایجاد شده بر اثر کشش نیز به رنگ پوست فرد بستگی دارد. اگر پوست روشن تری دارید ، رنگ خطوط ناشی از کشش به احتمال زیاد مایل به صورتی است. زنانی که پوست تیره دارند کمتر دچار کشیدگی شده و خطوط نیز نسبت به رنگ پوستشان روشن تر است.

میزان رشد جنین در دوران بارداری نیز عامل تعیین کننده ای است که مشخص می کند شما تا چه میزان دچار علائم کششی پوستی خواهید شد.

با این وجود هیچ روش اثبات شده ای برای درمان علائم کششی یا جلوگیری از ظاهر شدن آنها وجود ندارد.

خوشبختانه ، رنگ آنها به مرور محو می شود و کمتر به چشم خواهد آمد. اما مواردی نیز وجود دارد که می توانید با انجام آن کمتر دچار این کشش ها شوید.

 

روش های جلوگیری از کشش پوستی در زمان بارداری

1- رژیم غذایی خود را غنی کنید

شما حتماً از ابتدای بارداری رژیم غذایی متعادلی را شروع کرده اید تا خیالتان راحت شود که جنین به اندازه کافی مواد مغذی و ویتامین دریافت می کند.

اما در این میان یادتان نرود غذاهایی که باعث بهبود سلامت پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می شود را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

این موضوع به شما کمک می کند تا کمتر دچار کشش پوستی شوید.

 

این غذاها را در برنامه غذایی خود قرار دهید:

تغذیه دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان ها شامل سبزیجات و میوه هایی مانند توت فرنگی ، زغال اخته و اسفناج به دلیل محافظت و تغذیه پوست شما بسیار مناسب است.

مواد غذایی سرشار از ویتامین E  مثل سبزی کلارد ، کلم بروکلی ، آواکادو ، دانه و آجیل به دلیل محافظت از غشای سلولی پوست شما توصیه می شود.

غذاهایی که سرشار از ویتامین A هستند مانند فلفل دلمه ای قرمز ، سیب زمینی شیرین ، هویج ، کدو و انبه که بافتهای پوست شما را ترمیم می کنند. تنها یادتان باشد در مصرف این مواد غذایی زیاده روی نکنید.

غذاهایی که سرشار از امگا 3 و 6 هستند نیز باعث درخشش پوست شما شده و باعث حفظ غشای سلولی می شوند.

کیدمام استفاده از تخم مرغ ، گردو ، روغن ماهی و ماهی را به شما جهت بهبود کشش پوستی توصیه می کند.

 

2- برای بهبود کشش پوستی مصرف مایعات را افزایش دهید

مایعات به سم زدایی بدن کمک می کنند و همچنین سلول های پوستی را دچار تغییر می کند که به نوبه خود باعث سلامتی پوست می شود.

همچنین پوست شما می تواند راحت تر از فشارهایی که توسط علائم کششی ایجاد می شود، به حالت عادی برگردد.

در ادامه برخی از توصیه ها در خصوص نوشیدن مایعات را به شما خواهیم گفت.

هر روز هشت لیوان آب بنوشید.

اگر قادر نیستید این حجم از آب را در یک زمان، می توانید یک بطری آب تهیه کنید که حاوی 8 لیوان آب باشد و در طول روز آب را در فواصل زمانی مشخص بنوشید.

 

چای گیاهی بخورید.

هنگامی که چای شما گیاهی است و حاوی هیچ کافئینی نیست می توانید به بدن خود کمک کنید تا هیدراته بماند. نوشیدن روزانه چای گیاهی ، بی حوصلگی شما  برای نوشیدن آب را نیز کاهش می دهد و در نتیجه به بهبود علائم کشش پوستی کمک شایانی میکند.

 

سبزیجات و میوه های آبدار بخورید.

خوردن سبزیجات و میوه هایی که دارای آب هستند نیز به شما در مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند. کرفس و سالادهای مختلف را با خیار ، فلفل دلمه ای تازه ، عسل ، توت فرنگی ، هندوانه امتحان کنید.

 

3- تمرینات ورزشی سبک را انجام دهید

ورزش با بهبود گردش خون به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و در نتیجه کاهش اثرات کشش پوستی کمک می کند. برای زنان باردار تمریناتی وجود دارد که شامل تمرینات کگل ، حرکات کششی و سایر حرکات ساده دیگر هستند.

تمرینات کم فشار و یوگا در بارداری را امتحان کنید. پیلاتس و یوگا نیز در موقعیتهای ناراحت کننده دوران بارداری به شما کمک می کنند تا حال بهتری داشته باشید.

 

4- به وزن خود توجه کنید

وقتی سریع وزن زیاد می کنید شک نکنید علائم کشش پوستی خواهید داشت. به همین دلیل است که باید مراقب وزن خود باشید. برای تعادل وزن در بارداری می توانید این کارها را انجام دهید:

 

پرهیز از پرخوری

حتی اگر زنان باردار ملزم به خوردن کالری بیشتری نسبت به قبل از آن باشند ، این بدان معنا نیست که شما می توانید دو برابر بیشتر غذا بخورید.

 

نگه داشتن ویار (هوس) خود

کافیست فقط کمی از مواد غذایی را که هوس می کنید بخورید و آن را همراه با یک وعده میوه ای همراه کنید. به این ترتیب ، هنگام تماشای وزن خود ، از ویار خود ناراضی نخواهید بود.

 

نحوه جلوگیری از علائم کشش پوستی در دوران بارداری

به پوست خود توجه ویژه ای کنید

* با برس مخصوصی پوست را تمیز کنید.

 

کشش پوستی - برس

پوست خود را با استفاده از یک برس خشک تمیز کنید. این کار به حفظ سلامت آن کمک می کند. همچنین برای کاهش ظاهر علائم کشش پوستی و همچنین به عنوان یک روش پیشگیری از علائم کشش توصیه می شود.

از برس خشک استفاده کنید که از الیاف طبیعی ساخته شده است و دارای موهای سفت و سختی است  که انعطاف دارد.

کف (پاها) را به سمت بالا (ناحیه قلب) برس بزنید. بیشتر روی مناطقی تمرکز کنید که دارای علائم کششی مانند شکم و معده باشند.

هنگامی که از برس زدن استفاده می کنید ، بلافاصله حمام کنید تا سلولهای مرده را از بین ببرید.

یادتان باشد از برس بر روی سینه خود استفاده نکنید زیرا پوست پستان بسیار حساس است و هنگام برس زدن آسیب می بیند.

 

* از مواد شیمیایی دوری کنید

بسیاری از مواد شوینده بدن دارای سولفات هستند که به مرور زمان باعث خشک شدن پوست و کاهش خاصیت ارتجاعی و درنتیجه ظاهر شدن علائم کشش پوستی می شوند. بهتر است از شوینده های ساخته شده با روغن های طبیعی استفاده کنید.

مقداری روغن نارگیل را روی پوست خود بمالید و با استفاده از آب گرم آن را بشویید و سپس با یک حوله نرم پوست را خشک کنید.

اگر پوست شما مستعد خشک شدن است ، ممکن است نیازی به تمیز کردن آن نداشته باشید. بنابراین ، فقط کافی است از آب گرم استفاده کرده و سپس خشک کنید.

 

* از روغن های طبیعی استفاده کنید

روغن های طبیعی پوست شما را مرطوب کرده و آب رسانی می کنند. آبرسانی در جلوگیری از به وجود آمدن و یا رفع علائم کشش پوستی موثر است.

روغنهای طبیعی را در قسمت تحتانی کمر ، پاها ، رانها ، پهلوها ، شکم و هر جای دیگر استفاده کنید.

روغن بادام ، روغن جوانه گندم و کره کاکائو روغنهای کاملاً محبوب برای مرطوب کردن پوست خانمهای باردار هستند. لانولین خالص نیز فوق العاده است.

هر روز صبح و بعد از حمام و همچنین هر شب پوست خود را مرطوب کنید. اگر ناحیه ای که پوست شما کشیده است خارش دارد ، کافیست روغن بیشتری را روی آن بمالید.

 

* از ضد آفتاب استفاده کنید

اگر وقت زیادی را در آفتاب می گذرانید یا به شنا می روید ، مطمئن شوید که بدن شما به اندازه کافی از ضد آفتاب مخصوصاً قسمتهای قفسه سینه ، کناره ها و شکم یعنی قسمت هایی که ممکن است کشش داشته باشد برخوردار است.

 

* عادت های خوب خود را حتی بعد از بارداری نیز حفظ کنید

به رژیم غذایی سالم بعد از زایمان توجه ویژه داشته باشید و از این طریق سلامت پوست را حفظ کنید. پس از تولد کودک نیز همچنان از آواکادو ، ماهی ، آجیل ، سبزیجات و میوه استفاده کنید.

رژیم غذایی تغذیه کننده پوست به شما کمک می کند تا از کشش های مجدد پوستی جلوگیری شود.

بعد از بارداری سعی نکنید با رژیم سخت غذایی کاهش وزن داشته باشید. بهتر است به تدریج وزن خود را کم کنید تا پوست شما بتواند زمان کافی برای سفت شدن داشته باشد.

به مصرف مایعات برای آبرسانی پوست خود ادامه دهید تا حالت ارتجاعی حفظ شود.

 

* به تدریج تمرین های ورزشی را زیاد کنید

حالا که نوزاد دلبندتان به دنیا آمد ، دیگر تمرینات ورزشی شما محدود نیست و می توانید روی این موارد تمرکز کنید:

تمرینات دوچرخه سواری ، دویدن ، شنا که برای بهبود گردش خون و بازگشت پوست شما به حالت قبل کمک خواهد کرد.

تمرینات قدرتی را فراموش نکنید. هنگامی که عضلات خود را قوی می کنید، این موضوع به سفت شدن پوست شما کمک می کند.

به دنبال یک مربی باشید تا بگوید که چه ورزشی برای شما مناسب است.

 

همچنین بخوانید: ریزش مو پس از زایمان : چگونه موهایتان را بعد از بارداری تقویت کنید

 

چگونه از آثار خطوط کشش پوستی خلاص شویم

ابتدا توجه داشته باشید که علائم کشش پوستی چند ماه پس از تولد محو می شود. با این حال ، اگر این خطوط همچنان برای شما اذیت کننده است ، می توانید با یک متخصص پوست مشورت کنید تا بتوانید در مورد درمان مناسب  به نتیجه برسید.

تحقیقات ثابت کرده که بیشتر درمان های پزشکی و استفاده از برخی کرم ها برای از بین بردن خطوط کشش پوستی نسبتاً مؤثر است.

پس نگران نباشید.

لینک کوتاه این مطلب:

https://kidmam.ir/?p=62494

اشتراک گذاری این مطلب

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter

مطالب مرتبط

مشاغل VIP

دکتر مریم شهبازی
آتلیه عکاسی سها
کودک
جشن
کلینیک
آتلیه
مهدکودک
ماساژ
رستوران
سیسمونی
اسباب بازی
لیاس مادر
لباس کودک

رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2

کیدمام را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

به بالای صفحه بردن