رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2

کاهش اشتها و بدغذایی در کودکان : دلایل و راهکارها

کاهش اشتها

کاهش موقت اشتها در کودکان خردسال معمولا امری متداول و طبیعی است اما در صورتی که کاهش اشتها و بدغذایی با کاهش وزن، بیماری های مزمن یا سایر اختلالات در خوردن همراه باشد، این موضوع نگران کننده بوده و باید آنرا جدی گرفت و در صورت تشدید می بایست به پزشک مراجعه شود.

در این مطلب کیدمام دلایل از بین رفتن و کاهش اشتها و بدغذایی در کودکان و راهکارهای بازگشت اشتهای کودکان خردسال را بررسی میکنیم. تا انتها با ما همراه باشید؛

 

آیا کاهش اشتها در کودکان طبیعی است؟

کودکان خردسال به دلیل رشد و تحولات روانی، دچار بی اشتهایی و به نوعی بدغذایی میشوند.

اگر کودک نوپای شما سالم به نظر می رسد و با سرعت عادی در حال رشد است، دلیلی برای نگرانی از کاهش اشتها وجود ندارد، اما شما  باید دلایل کاهش اشتها و بدغذایی در کودک خود را بدانید.

دلایل از دست دادن یا کاهش اشتها در کودکان چیست؟

دلایل متداول از بین رفتن اشتها در کودکان و بدغذایی کودک خردسال عبارتند از:

 

1- بیماری یکی از دلایل کاهش اشتها

اگر کودک نوپای شما دچار تب، گلو درد، ناراحتی گوارشی یا هر نوع بیماری دیگری باشد، میلی به غذا خوردن نخواهد داشت.

 

2- مصرف کالری اضافی عامل بدغذایی کودک

کاهش اشتها در کودکان می تواند به دلیل خوردن زیاد میان وعده ها، غذاهای بی ارزش، هله هوله و نوشیدنی های قندی مانند آب میوه در بین وعده های غذایی و همچنین سوزاندن کمتر کالری به دلیل عدم فعالیت باشد.

 

3- ترجیحات غذایی عامل بی اشتهایی

کودکان از سنی به بعد ترجیحات و ذائقه خود را پیدا میکنند و برخی غذاها را به غذا های دیگر ترجیح میدهند.

مجبور کردن کودکان به خوردن غذاهایی که به آن علاقه ندارند باعث از بین رفتن اشتها و بدغذایی آنها میشود.

 

4- تغییرات فیزیولوژیک در بدن

تحولات رشدی و تغییرات دیگر در بدن کودک می تواند به میزان قابل توجهی بر الگوهای غذایی و نیاز غذایی روزانه کودک نوپا تأثیر گذار باشد.

این موضوع میتواند باعث کاهش اشتها موقتی و مقطعی در کودکان و بدغذایی آنها شود.

 

5- تغییر در میزان توجه و تمرکز کودک

کودکان نو پا اغلب توجه و تمرکز کوتاهی دارد و به راحتی بی حوصله و بی قرار میشوند.

در نتیجه نشستن و خوردن کامل وعده های غذایی برای آنها دشوار و کسل کننده است. این موضوع می تواند به بدغذایی و کاهش اشتهای کودک دامن بزند.

 

6- بد خلقی از جمله دلایل کاهش اشتها در کودکان

بد خلقی و بهانه گیری در بین کودکان خردسال امری متداول و طبیعی است. به ویژه هنگامی که غذای محبوبشان به آنها داده نشود.

کج خلقی های تکراری اگر به درستی مدیریت نشوند، منجر به از دست دادن اشتها میشود.

معمولاً می توانید با مشاهده و تجربه، علت کم اشتهایی و بدغذایی کودک را شناسایی کنید.

با این حال خوب است که تحت برخی شرایط خاص نیز به دنبال کمک پزشکی باشید.

 

برای کاهش اشتها کودک چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید.

  • از دست دادن اشتها به مدت یک ماه
  • کاهش وزن
  • ثابت ماندن وزن در طول 6 ماه
  • درد های شکمی و استفراغ
  • هنگامی که کودک فقط چند غذای محدود را میخورد
  • بی حالی و کمبود انرژی
  • سایر بیماری ها مانند تب، اسهال، یبوست، درد شکم، تنگی نفس و سرفه

در صورتی که حس میکنید  فرزندتان به مقدار طبیعی غذا نمی خورد یا دچار اختلالات خوردن میباشد به پزشک مراجعه کنید.

یا اگر کودک شما به طور مداوم اصرار داشته باشد که فقط یک نوع غذا بخورد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

در مورد اختلالات خوردن و بدغذایی در کودک خود مطمئن شوید چرا که اگر اختلال خوردن تشخیص داده نشود، ممکن است باعث از بین رفتن مزمن اشتهای کودک شود و رشد طبیعی او را مختل کند.

 

کاهش اشتها

 

چگونه اشتهای کودک خود را افزایش دهیم؟

در این بخش، کیدمام چند راهکار مناسب برای تشویق کودک به غذا خوردن و غلبه بر کاهش اشتها را پیشنهاد کرده است؛

 

حتما بخوانید: طرز تهیه 13 پنکیک ساده و خوشمزه برای کودکان (همراه با عکس)

 

1- برای افزایش اشتها وعده های غذایی را جالب تر کنید

وعده های غذایی بسیار در رشد فیزیکی و اجتماعی کودکان مهم است.

غذاهای مختلف را با رنگ ها و اشکال جالب تزئین کنید تا از کاهش اشتها و غذا نخوردن کودک پیشگیری کنید.

در مورد غذا با کودکتان مکالمه داشته باشید و نظر او را بپرسید.

همیشه وعده های غذایی را با حضور تمام اعضای خانواده سرو کنید.

غذا خوردن دسته جمعی کودک را تشویق به غذا خوردن میکند و اشتهای او را افزایش میدهد.

 

2- به کودک آزادی انتخاب بدهید

به کودک اجازه دهید حجم و اندازه غذایش را خودش را انتخاب کند. اینکار باعث جلوگیری از کاهش اشتها در کودک می شود.

ابتدا با غذاهایی که مورد علاقه آنهاست شروع  کنید و به تدریج به سمت غذاهایی که دوست ندارند حرکت کنید.

آزادی انتخاب به کودک می تواند به تغییر ذائقه و درک آنها نسبت به غذا کمک کند و این امر در دراز مدت به تنظیم شدن اشتها  کمک میکند.

 

3- وعده های غذایی را بیشتر و در عین حال کوچکتر نگه دارید

کودکان دارای معده های کوچکتری نسبت بزرگسالان هستند و تمایل به مصرف غذای کمتری دارند.

به جای سه وعده های غذایی کامل و اساسی در روز ، پنج یا شش وعده غذایی مختصر را برای کودک در روز در نظر بگیرید تا کودک دچار کاهش اشتها نشود.

 

4- میان وعده های سالم راهی عالی برای پیشگیری از کاهش اشتها

هنگامی که کودک در حال رشد است، میان وعده او را افزایش دهید.

میان وعده های سالم مانند میوه های تازه، سالاد سبزیجات یا خشکبار را به طور مداوم به کودک بدهید.

این  میان وعده های کوچک مقداری از گرسنگی کودک را برطرف کرده و درعین حال فضای کافی را برای وعده های غذایی اصلی باقی میگذارند.

 

5- مصرف آب کافی

به کودک در بین وعده های غذایی آب کافی بدهید.

برای جلوگیری از کاهش اشتها در کودک از مصرف آب میوه های خانگی یا صنعتی برای کودک که حاوی شکر افزودنی هستند خودداری کنید.

مقدار آب میوه را به کمتر از  200 گرم در روز محدود کنید.

 

6- مصرف شیر کامل راهی برای جلوگیری از کاهش اشتها

کودکان خردسال باید از شیر کامل تغذیه کنند زیرا شیر کامل در مقایسه با شیر کم چرب حاوی مواد مغذی بیشتری است.

بین وعده های غذایی یک لیوان شیر کامل سرو کنید تا شکم کودک در بین وعده های غذایی خالی نباشد.

 

7- کودک را مجبور به غذا خوردن نکنید

بسیاری از والدین عادت دارند که کودکشان را وادار کنند که غذای داخل بشقابش را تمام کند.

اما این کار باعث میشود کودک شما علاقه خود به غذا خوردن را از دست بدهد و دچار کاهش اشتها شود.

درعوض مقدار غذایی را که احتمالاً کودکتان به طور کامل آنرا میخورد، برای او سرو کنید.

اگر کودک شما از خوردن مقداری از غذای خود امتناع می ورزد به جای مجبور کردن او غذای باقی مانده را در وعده های بعدی برای او سرو کنید.

 

8- منوی غذایی را دائما تغییر دهید و متنوع کنید

برای یک وعده غذایی سالم و مقوی، مواد غذایی از گروه های مختلف را با هم ترکیب کنید.

یک وعده غذایی کامل باید مجموعه ای از مواد غذایی مختلف از گروه های مختلف غذایی باشد.

همچنین میتوانید از یک جدول هفتگی غذایی پیروی کنید تا تمام مواد غذایی لازم را در رژیم کودک جای دهید.

 

9- حواس پرتی ها را جهت پیشگیری از کاهش اشتها کاهش دهید

محیط صرف غذا را از حواس پرتی های معمول مانند تماشای تلویزیون، اسباب بازی، کتاب و… دور نگه دارید.

زمان وعده های غذایی باید ساکت و آرام باشد که تمام اعضای خانواده بتوانند با آرامش غذا را میل کنند.

 همچنین به کودکتان غذا خوردن با حوصله، بدون عجله و در لقمه های کوچک را آموزش دهید.

 

10- غذاهای جدید را به کودک معرفی کنید

اگر کودک شما به برخی غذاها علاقه شدیدی دارد، پس او را با غذاهای مشابه دیگر آشنا کنید.

به عنوان مثال اگر کودک شما به خورش خاصی علاقه دارد انوع مختلف خورشت را به او معرفی کنید.

 

11- برای جلوگیری از کاهش اشتها ، غذاهای مکمل را با هم ترکیب کنید

مواد غذایی مورد علاقه کودک را با موادی که به آن علاقه ندارد ترکیب کنید.

به عنوان مثال اگر کودک شما هویج را دوست ندارد میتوانید هویج و سیب زمینی را پوره کرده و با هم مخلوط کنید و برای کودک سرو کنید.

یا اگر کودک شما به سبزیجات علاقه ندارد آنرا با پنیر برای کودک سرو کنید.

 

همچنین بخوانید: گاز گرفتن کودک ؛ دلایل و راهکارهای برخورد با آن

 

کاهش اشتها در کودک باعث کاهش دریافت مواد مغذی و درنتیجه باعث ایجاد مشکلات در رشد او خواهد شد.

با رعایت توصیه های این مطلب کیدمام، سلامتی و تندرستی را برای کودکانمان به ارمغان بیاوریم.

لینک کوتاه این مطلب:

https://kidmam.ir/?p=62915

اشتراک گذاری این مطلب

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter

مطالب مرتبط

مشاغل VIP

دکتر مریم شهبازی
آتلیه عکاسی سها
کودک
جشن
کلینیک
آتلیه
مهدکودک
ماساژ
رستوران
سیسمونی
اسباب بازی
لیاس مادر
لباس کودک

رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2

کیدمام را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

به بالای صفحه بردن