رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2

نکات مراقبتی سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه دوم بارداری به عنوان یک دوره حساس در این مقطع شرایط خاص خود را دارد و مراقبت های ویژه ای می طلبد.
بعد از اینکه از تثبیت جنین در رحم مطمئن شدید در واقع شما سه ماه را پشت سر گذاشته اید و وارد دوران جدید می‌شوید.

در سه ماهه دوم بارداری کم کم ظاهرتان به سمت تغییرات اساسی می‌رود.

در ماه چهارم می‌توانید جنسیت جنین را بفهمید و راحت‌تر برایش خرید کنید.

تغذیه در این سه ماهه تغییر زیادی نمی‌کند، اما اگر در سه ماه اول نیاز به خوردن در شما شدت گرفته بود حالا کم کم به حالت عادی بر می‌گردید.

 

نکات مراقبتی سه ماهه دوم بارداری

شما سه ماهه خطرناک برای سقط جنین را از سر گذراندید؛ و دوم اینکه در اکثر خانم‌های باردار عوارض اولیه بارداری (مانند تهوع صبحگاهی) از بین می‌روند.

در برخی موارد، سوزش معده جای تهوع را می‌گیرد. وقتی وارد هفته ۱۵ بارداری می‌شوید حدود دو کیلوگرم یا کمی بیشتر وزن اضافه کرده اید.

اگر میزان اضافه وزن شما کمی کمتر یا بیشتر از این مقدار است، نگران نشوید.

میزان اضافه وزن در خانم‌های باردار با یکدیگر متفاوت است.

حتی یک سری گرفتگی‌های بینی هم ناشی از عوارض بارداری و به دلیل وجود آلرژی است.

از مواد محرک مانند دود سیگار و گرد و غبار دوری کنید.
برای بهبود وضعیت منافذ بینی شب‌ها از بخارساز یا مرطوب کننده‌های هوا استفاده کنید و مایعات بنوشید.

اولین حرکات

زمانی که شما خطر سقط جنین را گذراندید باید منتظر شروع حرکت‌های جنین باشید.
اولین حرکت‌های او را به صورت لرزش حباب‌های هوا یا حتی شبیه به درست کردن ذرت بوداده حس می‌کنید.
برخی زنان می‌گویند حس حرکت ماهی در دلشان داشتند.
در هفته‌های بعد شما مطمئنا لگد زدن کودک را احساس خواهید کرد.

اضافه وزن

شما در این سه ماه شکم و بالاتنه بزرگی دارید، باید کفش‌های پاشنه بلند را کنار بگذارید و دنبال کفش‌های راحتی و نرم باشید.
حتما در هنگام رانندگی از کمربند ایمنی استفاده کنید. برای حفاظت بیشتر، کمربند ایمنی را از کنار ران و باسن خود عبور دهید و قفل آن را زیر شکم خود محکم کنید.
کمربند ایمنی نباید از روی شکم شما بگذرد بلکه باید یک قسمت از بالا و قسمت دیگر از زیر شکم عبور کند.

به چپ بخوابید

 یکی دیگر از مراقبت های سه ماهه دوم بارداری این است که از ماه چهارم به بعد باید در شکل خوابیدن خود دقت کنید.
از قدیم مصطلح بوده که به پشت خوابیدن باعث پیچیدن بند ناف دور گردن نوزاد و خفگی او می‌شود.
اما علت اصلی اینکه باید به پهلو بخوابید این است که اگر به پشت بخوابید رحم شما به استخوان لگنی فشار می‌آورد به ویژه این فشار به سیاهرگ بزرگ تحتانی وارد می‌شود که مسوولیت بازگرداندن خون از اندام‌های تحتانی شما به قلب را بر عهده دارد.
به همین دلیل خونرسانی و اکسیژن رسانی به جنین کم می‌شود و احتمال خفگی را بالا می‌برد.
در سه ماهه دوم احتمالا فشار خون شما کمتر از همیشه خواهد بود. در صورتی که در حالت خوابیده یا نشسته قرار دارید، به سرعت بلند نشوید، زیرا ممکن است دچار سرگیجه شوید.
سونوگرافی

در این سه ماه شما با سونوگرافی تعیین جنسیت می‌توانید فرزند خود را بهتر بشناسید و به طور کامل و دقیق از سلامت او مطمئن شوید.

تغییرات پوستی

احتمالا شما تغییراتی در پوست خود مشاهده میکنید. مثلا ممکن است کف دست‌های شما قرمز شود، اما نگران نباشید.
این اتفاق در اثر افزایش میزان هورمون استروژن است.
همچنین مشاهده لکه‌های تیره رنگ در بعضی قسمت‌های پوست در دوران بارداری معمول است که در اکثر خانم‌ها پس از زایمان به سرعت از بین می‌رود.
البته این تغییرات پوستی به جنس و رنگ پوست هم بستگی دارد و خیلی‌ها اصلا دچار چنین تغییراتی نمی‌شوند.
در این سه ماه به دلیل کشیده شدن پوست احتمالا شکمتان دچار خارش می‌شود که می‌توانید با کرم‌های ضد ترک از ایجاد ترک‌های بادراری جلوگیری کنید.
سعی کنید خود را در برابر نور خورشید قرار ندهید.
هنگامی که می‌خواهید از منزل خارج شوید لباس کامل بپوشید.
از کلاه لبه دار یا نقاب دار استفاده کنید.
عینک آفتابی به چشم بزنید و حتما از محلول‌ها یا کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.

کمبود وزن

خیلی‌ها در سه ماهه اول دچار بی اشتهایی و تهوع شدید هستند بنابراین اضافه وزن چندانی ندارند، بنابراین در این سه ماه باید این کمبود وزن را جبران کنید.
آهن به میزان کافی مصرف کنید، زیرا در دوران بارداری بدن شما به مقدار بیشتری آهن نیاز دارد.
غذا‌های سرشار از آهن که می‌توانید مصرف کنید شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهی، تخم مرغ، عدس و دیگر حبوبات، اسفناج و غلاتی که با آهن غنی شده اند، هستند.

سوزش سر دل

اکثر خانم‌ها در سه ماهه دوم از سوزش سر دل شکایت می‌کنند.
برای اینکه این حالت کمتر اذیتتان بکند به جای خوردن دو تا سه وعده غذای سنگین، چهار تا پنج وعده غذای سبک بخورید و هر دو تا سه ساعت یک بار یک میان وعده کوچک میل کنید.
نگذارید معده تان خالی بماند و ایجاد سوزش بکند. حداقل سه ساعت بعد از خوردن ناهار یا شام به رخت خواب بروید.
ادویه و غذا‌های پرچرب منجر به سوزش بیشتر معده می‌شوند پس آن‌ها را ترک کنید.
گاهی برای بعضی از خانم‌ها شکلات و آب میوه هم محرک است.
شب‌ها قبل از خواب یک لیوان شیر کم چرب یا بدون چربی بنوشید.
بعد از غذا خوردن تا نیم ساعت دراز نکشید و صاف روی مبل یا صندلی بنشینید.
دور نوشیدنی‌های حاوی کافئین از جمله چای، قهوه، نسکافه و نوشابه خط بکشید.

لینک کوتاه این مطلب:

https://kidmam.ir/?p=2257

اشتراک گذاری این مطلب

مطالب مرتبط

مشاغل VIP

دکتر مریم شهبازی
آتلیه عکاسی سها
کودک
جشن
کلینیک
آتلیه
مهدکودک
ماساژ
رستوران
سیسمونی
اسباب بازی
لیاس مادر
لباس کودک

رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2
Scroll to Top