رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2

عوامل موثر بر تغییر ناگهانی رفتار کودک

تغییر ناگهانی رفتار کودک

اکثر والدین این تجربه را داشته اند که با تغییر ناگهانی رفتار کودک خود مواجه شده اند که این تغییرات گاهی می تواند والدین را درمانده کند، زیرا که راهی برای درمان آن پیدا نکرده اند.

در مطلبی با عنوان کودکان دمدمی مزاج بطور کلی حالات مودی و دمدمی شدن کودکان را بررسی کردیم.

در این مطلب کیدمام نیز به شناسایی عوامل تاثیر گذار بر روی تغییر رفتار کودکان پرداخته شده است. پس تا پایان همراه ما باشید.

 

تغییر ناگهانی رفتار کودک ؛ چرا و چگونه

یکی از مهمترین تغییرات رفتاری که در اکثر خانواده ها برای کودکان شایع است بدغذایی کودک میباشد. به بیان دیگر در این تغییر ناگهانی رفتار کودک که تا مدتی با وعده غذایی خاص خو گرفته بود، در حال حاضر از همان غذا دوری می کند.

از دیگر موارد تغییر ناگهانی رفتار کودک پرخاشگری و بد رفتای در میان جمع می باشد که والدین را نا امید از هرگونه برخورد با این کودک می کند.

حتی نامنظمی در میزان خواب کودک نیز می تواند یکی از این تغییرات مهم باشد که باید راهی برای رفع این مشکل پیدا کرد.

شاید تصور کنید که روش تربیتی شما با کودک خود می بایست همانند کوکان دیگری باشد که آنها دچار تغییرات ناگهانی رفتاری نشده اند. اما سوالی که امکان دارد برای شما پیش بیاید این است که چرا کودک من به این مشکل مبتلا شده است.

باید بدانید این تغییرات به تدریج اتفاق افتاده است و مطلقاَ یک تغییر ناگهانی رفتار کودک در نظر گرفته نمی شود.

اگر با روش های تربیتی و رفتاری مرسوم موفق به تغییر خلق و خو کودک نشده اید، باید راه های بنیادی دیگری را امتحان کنید.

 

تغذیه یکی از رازهای تغییر ناگهانی رفتار کودک

حتما شنیده اید که غذا می تواند تاثیر بسزایی بر نوع رفتار هر انسانی بگذارد اما چرا؟

از گذشته تا کنون شنیده ایم که بسیاری از حکما معتقدند انسان از 4 عنصر آب، خاک، آتش و هوا تشکیل شده است که در این بین 2 عنصر گرم و 2 عنصر دیگر سرد هستند.

طبق گفته محققان افرادی که دارای دو عنصر گرم باشند روحیه ای پرانرژی و خلاق و افراد دارای عناصر سرد روحیه ای ترسو و پر اضطراب دارند.

برای افرادی که دارای روحیه ای از نوع دوم می باشند تعادل غذایی با خوردن غذاهای گرم می تواند کمک کند.

تغذیه سالم نه تنها برای کودک که برای تمام اعضای خانواده مهم است. اصلاح روش های غلط تغذیه نتایج بسیار خوبی را در برای شما و کودک دلبندتان در پی دارد.

مصرف طولانی مدت غذاهای سرد همچون گوشت گاو، لبنیات و… می تواند سردی و خشونت را به همراه داشته باشد. به همین دلیل تغذیه می تواند نقش موثری بر رفتار هر فرد به خصوص کودک نیز داشته باشد.

توصیه میکنیم که نقش وعده های غذایی را دست کم نگیرید چرا که می تواند بر تغییر ناگهانی رفتار کودک نقش به سزایی داشته باشد.

صبحانه نیز یکی از وعده های غذایی بسیار با ارزش است که برای هر فردی از کودکی تا بزرگسالی تجویز شده است.

برای کنترل و تغییر ناگهانی رفتار کودک می بایست مصرف غذاهایی که شامل هضم سخت برای کودک است را به حداقل برسانید.

همچنین از وجود حداقل میزان آهن مورد نیاز در وعده های غذایی فرزندتان مطمئن شوید زیراکه کمبود این ماده معدنی می تواند سطح خلق و خو و میزان تمرکز کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

موادی که دارای آهن سرشاری هستند شامل گوشت گاو، گوسفند، سویا، غلات و اسفناج می باشند.

نوشیدن آب کافی یکی از گزینه های بسیار مناسب برای تضمین سلامت است. حتما این مورد را برای کودکان تان در نظر داشته باشید که آب کافی دریافت می کنند یا خیر.

همچنین از غذاهای فراوری شده دوری کنید و خوردن غذای طبیعی را به آنها عادت دهید. میوه و سبزیجات را نیز فراموش نشود. این مواد تاثیر زیادی در سلامتی هر شخصی دارد و به عنوان یکی از مواد اصلی در هرم غذایی توصیه شده است.

نکته بسیار مهم میزان مصرف شکر در وعده های غذایی بخصوص صبحانه است. محققان دریافته اند کاهش شکر تاثیر بسزایی در میزان بهره وری حافظه فرزند شما دارد.

تغییر ناگهانی رفتار کودک

 

هوش هیجانی را دست کم نگیرید

کودکان همانند والدین خود و یا هر انسان دیگری توانایی گفتن احساسات درونی خویش را ندارند و اغلب ناراحتی، اضطراب، ناامیدی خود را با خشم یا بدخلقی خود نشان می دهند.

پرخاشگری، مشکلات رفتاری، بدخوابی و ترس نشانه هایی از اختلالات رفتاری اینگونه کودکان است که بازتاب آن تغییر ناگهانی رفتار کودک می باشد.

از عواملی که باعث تحریک هوش هیجانی کودک می شود می تواند جدایی پدر و مادر، تغیرات شدید مالی و اقتصادی، مهاجرت و اتفاقاتی این چنین باشد.

تقویت هوش هیجانی برای هر شخصی می تواند فرد را در مقابل اتفاقات مختلف  و کنترل احساس، بسیار کمک کند. این مورد برای کودکان نیز وجود دارد که می شود با یکسری راهکارهای مفید در نوع رفتار کودک تغییر ایجاد کرد.

 

اجازه دهید کودک تان استراحت کافی داشته باشد و احساس خستگی نکند.

از خودتان شروع کنید. شما به هنگام خستگی چه برخورد و رفتاری از خود نشان می دهید؟ چه برخورد و رفتاری با اطرافیان خود دارید؟

جواب این سوال ها نیز بسیار واضح و مشخص است. کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و قطعا رفتاری مناسب از خود نشان نمی دهند.

به خصوص اگر خستگی شما را ببینند باور می کنند که خود عامل این خستگی هستند و تمام این موارد منجر به تغییر ناگهانی رفتار کودک می شود.

لازم است بدانید حواس پرتی برای کودکان ناخوشایند است و احساس خستگی در آن ها را چند برابر می کند به همین دلیل از تغییرات ناگهانی که در محیط اطرافش به وجود می آورید پرهیز کنید.

 

همچنین بخوانید: ایجاد آرامش در خانواده با رعایت این نکات طلایی

 

اجازه ندهید بازی های سخت و طاقت فرسا کودکان شما را خسته و بدخلق کند. همه چیز به شما بستگی دارد که چه امکاناتی را به صورت اصولی در اختیار کودکانتان قرار می دهید.

 

انتظارات و رفتار شما تعیین کننده تغییر ناگهانی رفتار کودک شما

به هیچ وجه کودک خود را با نام های نامتعارف و جملات منفی صدا نزنید.

اینکه به او بگویید کودک پرخاشگری هستید هیچ کاری را پیش نمیبرد، جز اینکه این ویژگی ها را به او القا می کنید و کودک باور می کند که پرخاشگر است و کاری به غیر از آن انجام نمی دهد، تغییر مد نظر شما را نیز به همراه نخواهد داشت.

این به شما والدین گرامی بستگی دارد که با چه ویژگی هایی فرزند خود را خطاب می کنید که می تواند نقش مهمی در نوع رفتار فرزند شما داشته باشد. زیرا که به راحتی از شما تاثیر می پذیرد.

به کودکان خود مسئولیت بدهید. البته نه به حالت دستوری مطلق. برای دادن تذکر و مسئولیت از واژه هایی استفاده کنید که کودک را به فکر وا دارد.

دادن مسئولیت های سنگینی که کودک از عهده آن به خوبی بر نیاید و بیشتر از حد توان او باشد بر تغییر ناگهانی رفتار کودک شما تاثیر گذار است.

یک مثالی که اکثرا شنیده ایم عبارت بنشین، بتمرگ و بفرمایید است. هر سه کلمه دارای محتوای یکسانی هستند و یک مفهوم را می رسانند. شما هستید که تصمیم میگیرید از کدام کلمه استفاده کنید.

قطعا بفرمایید مناسب ترین کلمه برای به زبان آوردن شما در مقابل کودکتان است.

تاثیر این گونه کلمات نه فقط بر تغییر ناگهانی رفتار کودک قابل مشاهده است بلکه برای هر فردی می تواند احساس اطمینان و اعتماد به نفس را افزایش دهد. پس حتما این موضوع را امتحان کنید.

به فرزندتان اجازه تصمیم گیری بدهید. با بیان جمله مناسب علاوه بر دادن مسئولیت به فرزند خود او را در انتخاب نیز سهیم کنید که هم قدرت تصیم گیری در راستای انجام مسئولیت به او داده اید و هم اعتماد به نفس کودک را از همان سال های اولیه بالا برده اید.

 

تغییر ناگهانی رفتار کودک درنتیجه عوامل متعددی است که مهمترین آن را در این مطلب کیدمام مطالعه کردید. بطور کلی مدارا کردن و همراهی کودک در سنین پایین باعث ایجاد آرامش در او می گردد.

در صورتی که تغییر ناگهانی رفتار کودک به دفعات زیاد و با شدت صورت می گیرد و به نوعی زندگی شما را به شدت تحت تاثیر قرار داده است می توانید به یک روانشناس و یا متخصص رفتارشناسی کودک مراجعه نمایید.

لینک کوتاه این مطلب:

https://kidmam.ir/?p=62134

اشتراک گذاری این مطلب

مطالب مرتبط

مشاغل VIP

دکتر مریم شهبازی
آتلیه عکاسی سها
کودک
جشن
کلینیک
آتلیه
مهدکودک
ماساژ
رستوران
سیسمونی
اسباب بازی
لیاس مادر
لباس کودک

رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2
پیمایش به بالا