رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2

9 قدم برای آرامش ذهن مادر و کودک

آرامش ذهن مادر و کودک

ممکن است شما و یا کودک دلبندتان در شادترین لحظه ها  شبیه یک بودا خندان باشید ، اما آیا در سایر مواقع نیز این آرامش وجود دارد؟ آیا راهکاری برای ایجاد آرامش ذهن مادر و کودک وجود دارد؟ آیا می توان در این مسیر کودکان را با خود همراه کرد؟

بطور کلی تحقیقات ثابت کرده است که پاسخ همه سوالات فوق مثبت است و داشتن یک ذهن آگاه و به عبارتی آرامش ذهن در مادر و کودک می تواند تاثیرات مثبتی در سالهای بعدی زندگی شما و کودکتان داشته باشد.

بی شک شما به عنوان والدین کودک می توانید در ایجاد این آرامش ذهنی در او نیز نقش مهمی داشته باشید.

کیدمام در این مطلب جذاب به برخی روش های ایجاد آرامش ذهن در مادر و کودک خواهد پرداخت. تا پایان همراه ما باشید؛

 

آرامش را بازتاب دهید

کودکان آینه احساسات ما هستند و همان چیزی را که از ما بگیرند منعکس می کنند. بنابراین اگر ما یاد بگیریم که رفتار آرامی داشته باشیم این آرامش به آن ها نیز انتقال می باید.

البته این بدان معنا نیست که شما قرار است همیشه به اصطلاح سر کیف و آرام باشید و حوصله داشته باشید. یادتان باشد مادر بودن به معنای حضور در یک اتفاق هیجان انگیز است، لذا کیدمام به شما پیشنهاد می کند برخی از تکنیک های عملی این اتفاق شگفت انگیز را یاد بگیرید تا بتوانید آرامش ذهن را برای خود و کودکتان به ارمغان آورید.

موضوع آرامش ذهن مادر و کودک فقط چند دقیقه از زمان شما را در طول روز به خود اختصاص میدهد. پس ذهن خود را آماده کرده و درب های قلب خود را باز کنید و ببینید که کودکان چگونه به طور طبیعی مانند آینه همه این احساسات را منعکس خواهند کرد.

 

سعی کنید از جملات تاکیدی مثبت استفاده کنید و مدام آن ها را تکرار نمایید.

جملاتی مانند این که “من شاداب هستم و خداوند قادر مطلق همراه و سرپرست من است” یا “هر آنچه کودک من به آن نیاز دارد به او می بخشم” و یا “کودک من سالم ، خوشحال و قوی است” و هر جمله مثبت دیگری که انرژی خوبی به شما میدهد برای آرامش ذهن مادر و کودک مناسب است.

یادتان باشد شما باید برخی افکار نادرست مربوط به خود یا کودکتان را از ذهن پاک کنید. ممکن است مردم فکر کنند شما باید یک کودک آرام داشته باشید که اصلا گریه نکند و همیشه ساکت باشد ، اما این درست نیست.

کافیست بدانید اگر کودک شما گریه می کند، این کاملاً طبیعی است. این تفکر همچنین در مورد نشستن او، غذا خوردن و … نیز صدق می کند.

 

مزایای آرامش ذهن مادر و کودک

آرامش ذهن یا ذهن آگاهی اثرات مثبت ویژه ای در ایجاد آرامش و جلوگیری از استرس مادر و کودک دارد.

در حقیقت ، شواهد عصبی قدرتمندی وجود دارد که ذهن آگاهی می تواند مسیرهای استرس را در مغز ما کاهش دهد ، به گونه ای که وقتی در شرایط دشوار قرار گرفتیم ، واکنش ما به جای استرس داشتن آرامش محض باشد.

تنفس خوب و تمرینات ذهن آگاهی مزایای زیادی در ایجاد خواب بهتر کودک، افزایش تمرکز او و عمیق کردن پیوند مادر و نوزاد دارد. بنابراین این تمرینات را جدی بگیرید و ادامه دهید.

با بزرگتر شدن کودک شما ، او می تواند بیشتر از این مراحل  ذهن آگاهی را خودش به تنهایی انجام دهد.

به عنوان مثال ، مراقبه های کودکانه ذهن آگاهانه ، کودکان کوچک را ترغیب می کند که خود را در موقعیت های آرامش بخش تصور کنند، مثل شناور بودن روی ابرها. این موضوع به جلوگیری از استرس در کودکان کمک شایانی می کند.

بنابراین بعد از اینکه از علاقه او به این کار مطمئن شدید می توانید او را تشویق کنید تا از طریق برخی از بازی های سرگرم کننده حتی تنفس خود را درست کند.

 

یافته های علمی آرامش ذهن مادر و کودک

در حالی که تحقیقات در مورد تأثیر ذهن آگاهی بر نوزادان و کودکان نوپا در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، اما یافته ها حاکی از آن است که مغز کودک شما در حال رشد است و بهترین چیز در این دوران آموزش های مختلف به نوزاد است.

در واقع ، جنبه های اصلی تمرین ذهن آگاهی مانند تمرکز توسط قشر جلوی مغز کنترل می شود.

رشته های عصبی و نورون ها در این منطقه از مغز در دوران کودکی ایجاد می شود. بنابراین ، ذهن آگاهی با رشد مهارت های مهمی مانند صبر و تنظیم احساسات در کودکی مرتبط است.

در سال 2017 مطالعه ای بر 44 مادر و نوزاد توسط محققان صورت گرفت و آنها را در دوره هشت هفته ای در زمینه والدین باهوش در خصوص آرامش ذهن مادر و کودک مورد بررسی قرار دادند.

پس از دو ماه ، مادران نه تنها در سطح ذهن آگاهی رشد خوبی پیدا کردند بلکه در میزان  دلسوزی خود و اعتماد به نفس در توانایی فرزندآوری ، افزایش چشمگیر و مثبتی را از خود نشان دادند.

 

آنچه قابل توجه است اینکه در این شرایط ، نوزادانشان نیز از اثربخشی مثبت بالاتری برخوردار بودند.

محققان بر همین اساس آرامش ذهن مادر و کودک را نتیجه ذهن آگاهی مادران دانستند که  تعامل هاي همدلانه تر و آسان تری بین آنها و نوزادشان ایجاد کرده بود.

البته مزایای این ذهن آگاهی به کودکان نوپا محدود نمی شود. طی تحقیقاتی در کشور کره مشخص شده است که کودکان دبستانی در صورت انجام مدیتیشن های روزانه، پرخاشگری کمتری دارند و کمتر تحت تأثیر فشار قرار می گیرند.

همچنین در مطالعه دیگری نیز در سال 2015 ثابت شده است که بچه های 10 و 11 ساله که مراقبه می کنند حافظه بهتری دارند و حتی در آزمون های ریاضی نیز نمرات بالایی می گیرند.

بنابراین ، اکنون تمرین های آرامش ذهن مادر و کودک را شروع کنید سعی کنید در ذهن خود آینده روشنی را برای خود و فرزند دلبندتان به تصویر بکشید.

 

آرامش ذهن مادر و کودک

 

9 قدم برای آرامش ذهن مادر و کودک

هنگامی که کودک شما کوچک است ، تمرین ذهن آگاهی شما می تواند به همین سادگی باشد:

1. در طول روز با عشق به چشمان کودک خود نگاه کنید. به او لبخند بزنید.

البته که شما همیشه این کار را می کنید، اما این بار به عنوان یک تمرین جهت الگوبرداری کودک از شما آن را تکرار کنید.

 

2. در این مرحله کودک نوپای شما نیز می تواند تمرین کند: دست های خود را در مدت زمان مشخصی محکم فشار دهید. ببینید چقدر می توانید این کار را ادامه دهید. کمی استراحت کنید. مجددا فشار و سپس استراحت…

 

3. در طول روز کودکان نوپا می توانند از بازی کردن با “ستاره دریایی خواب آور” لذت ببرند. به این صورت که روی زمین دراز بکشید و تصور کنید که شما یک ستاره دریایی خواب آلود هستید. بازوها و پاها را تا حد امکان بکشید. کشش زیاد و پس از آن استراحت کنید.

 

4- برای کمک به یک کودک نو پا جهت آرامش یا خوابیدن راحت ، انگشت شست خود را روی کف دست خود قرار دهید. سپس به آرامی فشار داده و به آرامی حلقه بزنید و بچرخانید.

 

5- برای کمک به کودکان کوچک در تمرکز و تنظیم تنفس خود ، یک دست خود را روی قفسه سینه خود قرار دهید و دست دیگری را روی قفسه سینه کودک قرار دهید.

 

از کودک خود بخواهید که همین کار را انجام دهد ، سپس یک نفس آرام و عمیق در کنار هم بکشید و احساس کنید که شکم های شما در حال افزایش حجم و سپس جمع شدن است.

 

با تنفس های آرام خود ، او را تشویق  کنید تا آهسته نفس بکشد و از تنفس سریع که منجر به هیجان بیش از حد و استرس می شود ، دوری کند.

 

6. یکی دیگر از روشهای جالب توجه که باعث بهبود نفس کودک شما می شود این است که از او بخواهید با عروسک مورد علاقه خود روی قفسه سینه دراز بکشد.

 

از او بخواهید تا حد توانش در این حالت بماند و به همان اندازه که نفس می کشد به دم و بازدم خود دقت کند. این کار تنفس شکمی را بهبود می بخشد. تنفس شکمی یک اصول اساسی در کلیه اقدامات ذهن آگاهی و مراقبه است.

 

7. حباب ها می توانند ابزاری عالی برای آرامش ذهن مادر و کودک باشند. “تصور کنید که تعداد زیادی حباب های آرامش بخش در اتاق دمیده اید.” نفس عمیق بکشید و آرام باشید.

 

8. خواندن برخی کتاب ها برای کودکان به آن ها کمک می کند تا احساسات پیچیده و سخت خود را تشخیص دهند و به جای اینکه آنها را نادیده بگیرند با تمرین های مختلف ذهن آگاهی می توانند در آن شرایط به آرامش برسند.

 

9. تجسم ذهن : می توانید هر شب قبل از خواب تجسم های سازنده داشته باشید. تجسم ها یکی از مهمترین راه های رسیدن به آرامش ذهن در مادر و کودک است.

برای اینکار میتوانید در تختخواب چشم های خود را ببیند و با نفس های عمیق آرامش را به تک تک سلول های خود فرا بخوانید. سپس خود و کودکتان را در یک محیط لذت بخش و آرام تصور کنید.

اینکار به ذهن شما کمک می کند تا این موضوع را به عنوان یک واقعیت بپذیرد.

 

همچنین بخوانید: ایجاد آرامش در خانواده با رعایت این نکات طلایی

 

آرامش ذهن مادر و کودک می تواند در ایجاد یک زندگی مطلوب و آرام کارگشا باشد.

روش هایی که در این مطلب کیدمام به آن اشاره شد از جمله راه های رسیدن به ذهن آگاهی و آرامش ذهن در مادر و کودک است که پیشنهاد میکنیم آن ها را امتحان کنید و شاهد معجزه ایجاد آرامش در خانواده خود باشید.

لینک کوتاه این مطلب:

https://kidmam.ir/?p=62436

اشتراک گذاری این مطلب

مطالب مرتبط

مشاغل VIP

دکتر مریم شهبازی
آتلیه عکاسی سها
کودک
جشن
کلینیک
آتلیه
مهدکودک
ماساژ
رستوران
سیسمونی
اسباب بازی
لیاس مادر
لباس کودک

رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2
پیمایش به بالا