رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2

با ویار بارداری چه کنیم؟

ویار

شاید ندانید چرا در دوره بارداری از برخی خوراکی های خوشمزه که در گذشته دوست داشتید متنفرید .نگران نباشید، این ویار بارداری است.

علل ویار بارداری کاملاً عادی هستند، زیرا جریان هورمونی در بدن شما بسیار خروشان است.

ویارهای بارداری عجیب و غریب‌اند و توجیه‌ناپذیر، اما اگر شما هم مثل بسیاری از مادران باردار ویار کاسه‌ای پُر از بستنی کرده‌اید، زمان آن فرا رسیده که به بررسی دوباره معنای این ویارها بپردازید.

آیا ویارهای بارداری واقعی هستند؟

در دوران بارداری، ویار بعضی از خوراکی‌ها و بیزاری از برخی دیگر کاملاً حقیقی هستند.

این تمایلات، تجربه جدید و نیرومندی‌ هستند که برای غذای خاصی اشتیاق و برای برخی غذاها بی‌میلی بوجود می‌آورد.

خوراکی‌هایی که معمولاً در این دوران نسبت به آنها بی‌میل می‌شوید عبارتند از، قهوه و دیگر نوشیدنی‌های حاوی قهوه، گوشت و الکل.

همچنین ممکن است نسبت به خوردن خوراکی‌هایی مثل شیرینی‌ها، لبنیات و خوراکی‌هایی که تهیه آنها آسان و سریع است، میل و اشتیاق چند برابری داشته باشید.

علت ویار بارداری چیست؟

علت ویار بارداری و تنفر از برخی خوراکی‌ها هنوز به خوبی مشخص نشده‌ است.

تغییرات هورمونی

گاهی علت احتمالی آن دگرگونی‌های هورمونی و احساسی است که می‌تواند بر جوانه‌های چشایی زبان و واکنش‌ها به غذا تاثیر بگذارد.

ویار اکثر بانوان باردار در سه ماهه اول بارداری و زمانی‌ که هورمون‌ها بیشترین تحرک را دارند در شدیدترین حالت خود قرار دارد.

شدت ویار شما باید در چهار ماهگی کاهش یابد، در صورت عدم کاهش ویار به پزشک خود اطلاع دهید.

بالا بردن سطح رضایتمندی

متخصصان تغذیه معتقدند ممکن است علت دیگر ویار بارداری، بالا بردن سطح رضایتمندی‌شان باشد.

ویار، راهکاری برای کنار آمدن با علائم بارداری است. ظاهراً اکثر بانوان ویار می‌کنند یا خوراکی‌های ویژه‌ای را ترجیح می‌دهند، زیرا این مواد به کنترل حالت تهوع آنها در سه ماهه اول کمک می‌کند.

ترشی‌ها، خوراکی‌های ترش و خوراکی‌های خشک (مثل بیسکویت) ویارهای معمول‌ این دوران هستند و جالب اینکه همگی برای بهبود حالت تهوع مفید هستند.

کمبود مواد مغذی

برخی از متخصصین معتقدند که ممکن است دلیل بوجود آمدن ویار در دوران بارداری، کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد.

این متخصصین ویار را به عنوان اخطار طبیعی بدن می‌شناسند. اما شواهد کمی برای پشتیبانی از این فرضیه وجود دارد.

هیچ ماده غذایی‌ حاوی فقط یک ماده مغذی نیست و همه مواد غذایی شامل مواد مغذی گوناگونی هستند. بنابراین ویار شکلات به احتمال کمی بخاطر ارزش غذایی آن است، بلکه دلیل توانایی این ماده برای آفریدن احساس خوب در شماست.

شکلات میزان «سروتنین» و «اندورفین» مغز را افزایش می‌دهد.

علت های بیولوژیکی

اما در برخی از موارد، ممکن است علت بیولوژیکی برای ویار بارداری وجود داشته باشد.بطور مثال زمانی که فرد گیاه‌خواری هوس گوشت می‌کند.

حقیقت این است که هیچ کس بطور قطع دلیل ویار را نمی‌داند. بنابراین، برای ایمنی بیشتر باید به ویارهایتان توجه داشته باشید.

پس ویارهای سالم را جایگزین ویارهایی کنید که برای سلامت شما مشکل‌ساز هستند.

از خوردن چه غذاهایی اجتناب کنیم؟

اینکه بدن‌تان هوس ماهی دودی کرده است، دلیل نمی‌شود که حتماً باید آنرا بخورید.

توجه داشته باشید که به منظور کاهش خطرات مواجه با باکتری‌ها و ویروس‌هایی که با این مواد غذایی مرتبط هستند، حتماً از ویار غذایی مثل سوشی (ماهی خام)، استیک نپخته یا پنیر تازه تهیه شده با شیر غیرپاستوریزه پرهیز کنید.

این ویارها را با مواد غذایی خوشمزه و مغذی مشابه جایگزین کنید. اگر هوس گوشت کرده‌اید، سعی کنید از استیک کاملاً پخته استفاده کنید.

اگر در دوران بارداری به مواد غذایی زیر ویار پیدا کردید ، از خوردن آنها اجتناب کنید:

ماهی خام (سوشی)

ماهی دودی

گوشت نیم پز

پنیر نرم

لبنیات محلی

شیر پاستوریزه نشده

سوسیس و کالباس

درباره ویار‌هایی که سلامت شما را به خطر می‌اندازد، چه باید کرد؟

ممکن است هوس ترکیبات عجیبی، مثل ترشی روی بستنی یا زیتون در کیک پنیر قدری عجیب به نظر برسند، اما آسیبی به شما نمی‌زنند.

اما ویار مواد غذاییِ سرشار از شکر، می‌تواند به بروز مشکل‌ قند خون منجر شود که اگر به خوبی کنترل نشود، می‌تواند به بیماری دیابت های بارداری ختم گردد.

مصرف نمک بیش از اندازه نیز خطرناک است، چراکه بر تجمع آب بدن شما تاثیر می‌گذارد و سرانجام به فشار خون و ورم دست و پا منجر می‌‌شود.

اما ویارهایی که باعث نگرانی جدی‌تری می‌شوند، پیکا یا ویار مواد غیر خوراکی است.

برخی از مادران در دوران بارداری تمایل زیادی به خوردن مواد غیر خوراکی مانند خاک، مایع رختشویی، صابون، زغال، گچ، سنگ‌، خاکستر سیگار، کود باغبانی و دوده پیدا می کنند.

مصرف هر یک از این مواد برای شما و فرزندتان خطرناک است، چراکه برخی از این موارد حاوی مواد سمی‌ هستند، باعث گرفتگی روده‌ها شده و به بروز بیماری‌های خطرناکی منجر می شوند.

اگر به ویار مواد غیر خوراکی دچار هستید و ویارتان به شدت کلافه‌کننده شده است، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

البته مادرها در سه ماهه اول بارداری برای کمک به بهبود حالت تهوع، به خوردن غذاهایی که حاوی کربوهیدرات‌های تصفیه شده و شکر باشند، گرایش بیشتری دارند.

این عمل می‌تواند به افزایش وزن غیر مجاز منجر شود.

مهم‌تر از وزن، این ویارها می‌تواند باعث افزایش ترشح «انسولین» و قند خون شده و برای بانوانی که در خطر ابتلاء به دیابت بارداری‌ هستند، مشکل‌ساز گردد.

آیا روشی برای دور زدن ویارهای ممنوعه بارداری وجود دارد؟

برای اولین گام، می‌توانید در زمان ویار، حواس خود را با کار دیگری پرت  کنید.

برای پیاده‌روی‌ به بیرون از خانه بروید، به دوست‌تان تلفن بزنید یا مجله‌ بخوانید.

به ظاهر ساده است، اما ممکن است حواس‌پرتی بر ویار غلبه کند. بهترین کار این است که هوس خود را با جایگزینی سالم‌تر و مغذی‌تر تعویض کنید.

احتمال دارد مواد غذاییِ قلیایی مثل گوجه فرنگی‌های کوچک و کلم بروکلی به کاهش ویارهای شما کمک کند.

اگر همه موارد ناکارآمد بود، در برابر هوس خود تسلیم شوید، اما مصرف خود را محدود کنید.

توجه داشته باشید که دوران بارداری زمان مناسبی برای مصرف مواد ناسالم غذایی نیست. پس ضرری ندارد اگر به هوس‌های خود خیر بگوییم.

لینک کوتاه این مطلب:

https://kidmam.ir/?p=1670

اشتراک گذاری این مطلب

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter

مطالب مرتبط

مشاغل VIP

دکتر مریم شهبازی
آتلیه عکاسی سها
کودک
جشن
کلینیک
آتلیه
مهدکودک
ماساژ
رستوران
سیسمونی
اسباب بازی
لیاس مادر
لباس کودک

رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2
به بالای صفحه بردن