رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2

راهکارهای غلبه بر افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان

دوره بعد از تولد کودک شما می تواند با احساسات مختلفی همراه باشد. در روزها و هفته های اول پس از زایمان ، مادر احساسات مختلفی را پشت سر می گذارد. در این مطلب کیدمام شما را با موضوع افسردگی پس از زایمان (PPD) و راهکارهای گذر از این مرحله آشنا خواهیم کرد.

او ممکن است احساسات بسیار خاص و عجیبی از جمله حسرت یا شادی را احساس کند. همچنین ممکن است احساس ناراحتی و غم و اندوه را تجربه کند.

اگر احساس غم و اندوه شدت پیدا کند، طوری که زندگی روزمره را دچار اختلال گرداند، نشان دهنده این است که مادر دچار این افسردگی شده است.

علائم افسردگی پس از زایمان معمولاً بعد از چند هفته بعد از زایمان شروع می شود و ممکن است شامل نوسانات خلقی، مشکل ارتباط با کودک شما و مشکل در تفکر یا تصمیم گیری باشد.

موثرترین روش برای تشخیص و درمان این افسردگی مراجعه به پزشک می باشد. پزشک می تواند علائم شما را ارزیابی کرده و بهترین برنامه درمانی را به شما ارائه دهد. ممکن است از روان درمانی، داروهای ضد افسردگی یا ترکیبی از هر دو استفاده کند.

 

راهکارهای رفع افسردگی پس از زایمان

1- زمانی را برای ورزش اختصاص دهید

محققان در استرالیا عنوان کرده اند که ورزش ممکن است یک اثر ضد افسردگی برای زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان داشته باشد. مخصوصا، راه رفتن با کودکی در کالسکه ممکن است راهی آسان برای طی کردن برخی مراحل و تنفس هوای تازه باشد.

پیاده روی به عنوان یک روش خوب و کاربردی برای کاهش افسردگی شناخته شده است. اگر نمی توانید در یک تمرین طولانی ورزش کنید، در طول روز به مدت 10 دقیقه تمرین های کوتاه و ساده بدون هیچ گونه تجهیزات دیگری انجام دهید.

 

2- یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

خوردن غذاهای مغذی می تواند به افسردگی پس از زایمان کمک کند. شما می بایست مواد مغذی موردنیاز بدن را تامین کنید تا احساس بهتری داشته باشید.

سعی کنید وعده های غذایی سالم مانند هویج خرد شده و سیب زمینی و کره بادام زمینی و موادغذایی مانند اینها را به عنوان غذای سالم در برنامه هفتگی خود قرار دهید.

 

3- خواب و استراحت کافی داشته باشید

حتما این جمله را به شما گفته اند که “وقتی کودک خوابید شما نیز بخوابید” این توصیه ممکن است بعد از مدتی آزاردهنده باشد، اما ریشه در علم دارد.

طبق تحقیقی که در سال 2009 انجام شده است این نتیجه به دست آمده که زنانی که خواب کمتری داشتند، افسردگی پس از زایمان با شدت بیشتری را تجربه کرده اند.

 

راهکار برای افسردگی پس از زایمان

4- برای مقابله با افسردگی پس از زایمان روغن ماهی مصرف کنید

مصرف اسیدهای چرب امگا 3 مانند روغن ماهی را در برنامه غذایی خود قرار دهید. طبق مقاله ای که در مجله اختلالات عاطفی با این موضوع منتشر شده است، زنانی که اسیدهای چرب امگا 3 کمتری مصرف می کنند، میزان افسردگی بیشتری دارند.

غذاهای دریایی منبع عالی این مواد می باشند. اگر گیاهخوار هستید، روغن بذر کتان منبع عالی دیگری است.

همچنین می توانید جهت کاهش افسردگی از مکمل ها نیز استفاده کنید.

 

5- مقابله با انزوا و گوشه گیری

ممکن است بعضی اوقات احساس انزوا پیدا کنید و دوست داشته باشید از جمع دور باشید.

یک مطالعه منتشر شده توسط مجله روانپزشکی کانادایی نشان می دهد که گوشه گیر نبودن و صحبت کردن در مورد احساسات خود با دیگران می تواند به تغییر روحیه شما کمک کند.

محققان دریافتند با مادرانی که بطور منظم برخورد و صحبت داشته اند نسبت به تجربه قبلی آنان که افسردگی پس از زایمان داشته اند، نتایج بهتری را کسب کرده اند. این نتایج تا چهار هفته و سپس هشت هفته پس از زایمان ادامه داشته است.

 

همچنین بخوانید: رژیم غذایی سالم برای بعد از زایمان

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر حس کردید که علایم و احساسات شما با گذشت زمان بدتر می شوند و بهبودی در وضعیت خود را مشاهده نکردید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا از افسردگی مزمن جلوگیری شود.

 

امیدواریم با رعایت این مطلب کیدمام مشکل افسردگی پس از زایمان را به خوبی پشت سر بگذارید.

لینک کوتاه این مطلب:

https://kidmam.ir/?p=62025

اشتراک گذاری این مطلب

مطالب مرتبط

مشاغل VIP

دکتر مریم شهبازی
آتلیه عکاسی سها
کودک
جشن
کلینیک
آتلیه
مهدکودک
ماساژ
رستوران
سیسمونی
اسباب بازی
لیاس مادر
لباس کودک

رپرتاژ

تبلیغات

دلپری 2
تبلیغ 2
پیمایش به بالا